Efterlyser målmedveten satsning på framtidens drivmedel
Framtidens drivmedel finns, men det står bokstavligt talat på tillväxt. Skogen och dess råvara är lösningen, men enligt miljövännen, debattören, forskaren och entreprenören Björn Gillberg, har politikerna inte förstått möjligheterna.
Björn Gillberg var en av föreläsarna vid seminariet om framtidens drivmedel som entreprenadföretaget BDX arrangerade på torsdagen tillsammans med Bilfrakt.
Foto: Urban Edin
En av föreläsarna var Björn Gillberg.
- Framtiden kräver att vi ser till att bli självförsörjande på drivmedel. Skogen är vårt gröna guld, dessvärre håller politikerna på och duttar ut kaffepengar till olika pilotprojekt istället för att satsa rejält, säger Gillberg.
Övertygelse
Han är känd för att ha åsikter. Inte alltid bekväma. Samtidigt vet de allra flesta, framförallt inom näringslivet att de synpunkter han anför, har relevans och är underbyggda.
Vid seminariet i Piteå gav han sin syn på vad som måste till för att Sverige ska kunna bli självförsörjande på drivmedel.
- Det är få politiker som inser att vi sitter på det gröna guldet. Vi har 23 miljoner hektar skog i ett land med nio miljoner innevånare. Per kapita ligger vi bäst till i världen tillsammans med länder som Ryssland, Baltstaterna, Nordamerika och Kanada, säger han.
Björn Gillberg konstaterar att det egentligen bara handlar om att övertyga politikerna om att det med skogsråvaran som grund går att tillverka drivmedel.
Rimliga priser
- Både diesel och metanol till rimliga priser, säger han.
Men då krävs även en målmedveten och riktad satsning från staten.
- Det går inte göra som den nu gör, pytsa ut 875 miljoner kronor till en rad mindre satsningar i pilotanläggningar.
- Ne,j här pratar vi om minst hundra miljarder, säger Gillberg.
Lars Stigsson, ledamot i styrelsen för talldieselföretaget SunPine, som startat upp bygget av sin fabrik på Haraholmen, håller med Gillberg.
- Stat och näringsliv måste gå ihop och det måste ske nu. Det är bara titta på hur våra finska vänner jobbar. De har hunnit långt på den här fronten även om det nu saknas en del kapital, säger Stigsson.
FAKTA Biodrivmedel
Om biodrivmedel på allvar ska kunna ersätta fossila drivmedel måste nya tekniker utvecklas.
Tekniker som på ett effektivare sätt tar tillvara på den energi som finns i råvarorna, och som är mer klimatvänliga och ekonomiskt lönsamma.
Drivmedlen måste också produceras från mer resurseffektiva råvaror som till exempel skogsflis och avfall.
De drivmedel som bedöms stå näst på tur tillhör den så kallade andra generationen. Hit räknas metanol, DME och syntetisk diesel samt etanol framställd av cellulosa.
Introduktionen på marknaden för den tredje generationens drivmedel, vätgas och bränsleceller, ligger ännu längre fram i tiden.
Källa: www.bioenergiportalen.se
Tekniker som på ett effektivare sätt tar tillvara på den energi som finns i råvarorna, och som är mer klimatvänliga och ekonomiskt lönsamma.
Drivmedlen måste också produceras från mer resurseffektiva råvaror som till exempel skogsflis och avfall.
De drivmedel som bedöms stå näst på tur tillhör den så kallade andra generationen. Hit räknas metanol, DME och syntetisk diesel samt etanol framställd av cellulosa.
Introduktionen på marknaden för den tredje generationens drivmedel, vätgas och bränsleceller, ligger ännu längre fram i tiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!