Robert Savela är upprörd. Olyckan där Johnny Pettersson räddade livet på en äldre man genom att undvika frontalkrock, är på intet sätt unik. Han menar att E10 är en livsfarlig väg och att det händer olyckor nästan dagligen.
– Det här är tredje olyckan på tre dagar efter E10. De senaste tio åren har vi haft över 20 dödsfall i samband med olyckor och mellan 40 och 50 allvarligt skadade. Det är inte klokt, säger han.
Just den sträcka som Johnny Petterson färdades, mellan Gällivare och Kiruna, är den allra värsta och Transportarbetareförbundet vill se åtgärder omgående – inte 2020 som Trafikverket utlovat.
”Dödens väg”
Den senaste tiden har landshövdingen, kommunpolitiker och näringslivstoppar startat en kampanj för att få Trafikverket att satsa på upprustning av ”Dödens väg”.
De har skrivit ett gemensamt brev till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd, där de påpekar att E10 är en nationell stamväg som är viktig för nationen. De skriver vidare att gruvnäringens expansion fått såväl pendlingstrafik som tunga godstransporter att öka med cirka 20 procent.
De poängterar också att Motormännens riksförbund klassar E10 som en av de fem farligaste vägarna i landet.