Driftige André byggde driftingbil

Den sexcylindriga Toyota Supra - motorn ger 400 hästkrafter och hela bilen är rensad från all onödig inredning. Hela vintern har André Bergman, 23 år från Piteå arbetat med sin uppskrämda gatbil som han ska tävla med i sommar.

Driftingbilen har försetts med en vässad Toyota Supra motor som ger 400 hästkrafter.

Driftingbilen har försetts med en vässad Toyota Supra motor som ger 400 hästkrafter.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2015-07-27 22:27

Under vintern har André Bergmans läckra Nissan stått i samma garage som Veronica Melins stylade Mustang. Ett gott sällskap där Veronica Melins man Jonas aktivt deltagit i André Bergmans totala ombyggnad av den Nissan han köpte i Göteborg våren 2015.

– Det är en ren tävlingsbil för drifting (se faktaruta). Jag får inte köra den på gatan utan den tas på släp till tävlingarna,säger André Bergman, om den bil han hittills lagt 110 000 kronor på att bygga.

– Jag har varit i garaget varje ledig timme under vintern.

Fängslad av bilar

Till vardags jobbar han som personlig assistent inom Piteå kommun och bruksbilen är en Volvo V70. André har länge varit fängslad av bilar.

– Jag fick ofta följa pappa (Torbjörn Bergman) på bilevenemang och han hjälper mig skruva, säger André Bergman, som berättar att hade körkortet i nypan redan samma dag han fyllde 18 år.

– Under åren har jag haft lite olika bilar, kanske tio stycken. Men förra våren köpte jag den här Nissan 200 SX S 13, en äldre japanare från 1989, säger 23-åringen som direkt började tävla i drifting..

– Det är kul och det är den motorsport som växer mest just nu. Man börjar inte med folkrace eller rallycross, det är drifting som gäller.

Vid en första tävling i augusti förra året kvalade André Bergman in som etta, men slutade som femma efter en snurr. Vid andra tävlingen kom han trea bland 18 startande och nu har 23-åringen, som tävlar i klassen Modiefied, en helt ny vässad bil.

Dubbel turbo

– All inredning är urplockad. Kvar finns en varvräknare, två stolar och en bur, säger André Bergman.

Motorn är utbytt till en sexcylindrig Toyota Supra som vässats och försetts med dubbel turbo, Växellådan är ny och framvagnen är bytt till en Wise Fab där hjulen kan vinklas i 65 grader vilket gör det lättare att sladda sig igenom banan.

– En uppskrämd gatbil har blivit riktigt fin, säger André Bergman, som ska delta i flera tävlingar där domarna bedömer racet utifrån tre kriterier, snabbhet, flyt genom banan och vinkel.

Ett par tävlingar är redan avverkade, i Kalix och Sundsvall, och i september väntar en tävling i Klutmark.

– Sedan kommer jag också att köra riksmästerkapsfinal i Eskilstuna 12-13 september, säger André Bergman.

Drifting

Är en bilsport där förarna framför sina bilar och gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana eller slinga. Det vanligaste tävlingsmomentet i drifting inleds med att ett antal deltagare ensamma kör ett eller flera så kallade varv och blir bedömda efteråt.

Det finns inga begränsningar hur många som kan delta i detta moment. De sexton bästa går därefter vidare till nästa moment, där förarna kör två och två. Den ena bilen startar med några sekunders försprång, och den andra ska följa den första bilens linje och helst ligga så nära som möjligt utan att krocka. Har tvåan möjlighet, får tvåan gärna passera den som kör först. Klarar tvåan detta, blir det tvåan som får starta först vid nästa varv. Den som får flest poäng går vidare.

Bilarna som används i drifting är alltid bakhjulsdrivna, inga undantag. De bilar man kan se i de stora tävlingarna som Subaru Impreza, Nissan GT-R, Mitsubishi Lancer och Nissan Skyline GT-R

Källa:Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om