Domusdäcket rivs - ersätts av ny byggnad

Byggprojekt. Nu är Domusdäckets dagar räknade. Piteå kommun har färdigställt ett anbudsunderlag för exploatering av tomten, och kommer att sälja fastigheten till den som lämnar in det bästa anbudet. Köparen ska riva parkeringsdäcket och istället uppföra en byggnad med lägenheter, affärslokaler och p-platser. Det nya bygget ska stå klart inom två år.

Piteå2007-06-28 00:00
Planerna på att riva det nedslitna Domusdäcket (eller parkeringshuset Löjan, som det egentligen heter) och bygga nytt har funnits länge. Men nu har Piteå kommun färdigställt riktlinjerna för exploateringen. Underlaget skickas ut på anbud inom de närmaste dagarna.

- Vi tänker sälja tomten. Den som lämnar in det bästa anbudet får riva parkeringsdäcket och sedan uppföra en ny byggnad, som innehåller lägenheter, affärs- och kontorslokaler samt fler p-platser än vad som finns här i dag, säger kommunalrådet Peter Roslund.

Köper parkeringsplatserna

I p-huset Löjan finns i dag 140 allmänna parkeringsplatser. Den nya byggnaden ska ha plats för 300 allmänna p-platser.

- De parkeringsplatserna kommer kommunen att köpa av den nye ägaren, säger Peter Roslund.

Beräknad kostnad för detta är 25 miljoner kronor.

Jurybedömning

Anbuden ska ha kommit in senast i oktober och förslagen kommer att bedömas av en jury bestående av kommunchefen Helene Röckner, stadsarkitekten, miljö- och byggchefen, fastighetschefen, kultur- och fritidschefen, en arkitekt från Sveriges arkitekters riksförbund samt ytterligare en utomstående person.

- Vid utvärderingen av förslagen sätter vi poäng, där 55 procent beror på den estetiska utformningen, 40 procent på kostnaden för kommunen och 5 procent på om byggherren åtar sig att bygga 4-6 lägenheter i någon av byarna.

Som ett extra lockbete får byggherren också en femårig option på att bygga bostäder på gamla Shelltomten mitt emot Österbo.

Tilltalande fasad

Antalet nya parkeringsplatser är ett ovillkorligt krav från kommunen. I övrigt lämnas fältet fritt för arkitekterna.

- Men byggnaden måste bli snygg, framför allt mot Sundsgatan. Fasaden måste bli tilltalande, helst ska det inte synas att det är ett parkeringshus, säger Peter Roslund.

- Vår förhoppning är att det ska bli ett landmärke, som sätter Piteå på kartan när det gäller arkitektur, säger Helene Röckner.

Byggnaden ska ansluta på ett naturligt sätt mot Handelsbankshuset och vatten och bröd-husen, och takhöjden ska harmoniera med omgivande byggnader.

- Vi kräver också att siktlinjen från Aronsgatan mot kyrkan ska vara fri, och gärna med en bred trappa ner till Sundsgatan, säger Peter Roslund.

Smalare Sundsgata

Om allt går enligt planerna kommer den nya byggnaden i kvarteret Löjan att stå klar om drygt två år.

Då kommer också ombyggnaden av Sundsgatan att kunna färdigställas.

- Första etappen, mellan Maxrondellen och Lillbrogatan, blir klar till hösten. Nästa år färdigställs sträckan mellan Lillbrogatan och Uddmansgatan. Men det är ingen ide att bygga om sträckan mellan Uddmansgatan och kanalen innan det är färdigbyggt i kvarteret Löjan, säger Helene Röckner.

När allt är klart kommer Sundsgatan att vara enkelfilig i båda riktningarna och ha en gång- och cykelbana. Dessutom kommer träd att planteras på båda sidorna samt på mittrefugen.

Stort parkeringsbehov

Gallerian som öppnar i september gör att behovet av parkeringsplatser ökar i centrala Piteå.

100 p-platser frigörs genom att uthyrda platser i parkeringshuset Leoparden flyttas till Pitebos parkering bredvid Piteå-Tidningen, där 140 nya parkeringsplatser håller på att anläggas.

På Aronsgatan, som blir enkelriktad mellan Hamngatan och Hamnplan, håller nu 15 p-platser på att anläggas.

- I dagsläget finns 1 400 p-platser i centrala Piteå. När det nya parkeringshuset i kvarteret Löjan står klart tror jag att vi tillgodosett behovet för överskådlig framtid, säger Peter Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om