Älvsby taxi North ride kammade hem kontraktet på taxitjänster i Piteå med sitt anbud på 14 miljoner kronor per år.
Det handlar om transporttjänster som skolskjutsar, flygtaxi, vanlig taxi samt budtransporter för kommunens räkning i fyra år till ett sammanlagt värde av omkring 60 miljoner kronor.
Den andra anbudsgivaren, Piteå taxi, var en miljon dyrare än sin konkurrent och tappade uppdraget man haft åt Piteå kommun i många år.
Älvsby taxi fick tilldelningsbeslutet, men innan kontraktet var påskrivet tvärvände kommunen och hävdade att bolaget inte uppfyllde kraven.
– Vi har beslutat att ta tillbaka tilldelningen av taxiverksamheten från Älvsby taxi. I referenstagningen har det visat sig att man inte uppfyller kravspecifikationen för upphandlingen, sade kommunalrådet Patric Lundström (S) till PT då.
Uppdraget gick i stället till Piteå taxi, men beslutet överklagades till förvaltningsrätten. Nu konstaterar domstolen att inget av taxibolagen uppfyller kraven som ställdes vid upphandlingen.
I Piteå taxis fall handlar det om att man uppger nuvarande kontrakt med Piteå kommun, som går ut vid årsskiftet, som referensuppdrag trots att det inte är avslutat.
"Genom att trots detta godta Piteå taxi AB:s anbud har Piteå kommun brutit mot likabehandlingsprincipen", skriver förvaltningsrätten i sin dom.
Älvsby taxi uppfyller inte heller kraven menar förvaltningsrätten. Detta eftersom företaget har bakat ihop två kommuner i sitt referensuppdrag för att komma upp i omsättningskravet på tio miljoner kronor.
"Bolaget har inte angett Överkalix kommun som uppdragsgivare men ändå räknat med omsättningen för det uppdraget", skriver förvaltningsrätten.
Sammantaget innebär detta att förvaltningsrätten bifaller Älvsby taxis överklagan och beslutar att Piteå kommuns upphandling av taxitransporter ska göras om.
David Lindström, verksamhetsansvarig Älvsby taxi North ride, är nöjd.
– Det är bra, det ger en chans att få till det rätt igen. Båda faller ju egentligen på samma grej, varken vi eller konkurrenterna har ett slutfört uppdrag som vi lämnar som referens, säger han.
Lindström är dock kritisk till en del av kraven som ställdes i upphandlingen.
– Jag tycker definitivt att man bör titta över underlaget om man är intresserad av att pressa priserna. Det är kommuninnevånarnas pengar man upphandlar med så det borde vara av intresse att få in fler än ett anbud. Att specifikt ställa krav på att en viss del av omsättningen ska utföras av skoltrafik är både orimligt och ovidkommande, säger han.
Förvaltningsrätten skriver att ni inte fyllt i uppgifterna korrekt?
– Det är en teknikalitet där förvaltningsrätten tycker att vi skulle ha skrivit Älvsbyn och Överkalix i samma ruta för att man ska få räkna den sammanlagda omsättningsvolymen, säger David Lindström.
Mikael Hjorth, chef för koncernen där Piteå taxi ingår, konstaterar att förvaltningsrätten gör en annan tolkning än dem.
– Det finns en ordalydelse i upphandlingsunderlaget som förvaltningsrätten tolkar som att vi inte uppfyller kraven. Vi tolkar det på ett annat sätt, men om förvaltningsrätten har tagit sitt ställningstagande får man respektera det, säger han.
En ny upphandling lär dra ut på tiden och inte vara klar till årsskiftet- Hur Piteå ska lösa sina transporter tills en ny entreprenör är på plats är oklart.
Kommunalrådet Patric Lundström (S) vill inte kommentera förvaltningsrättens dom eftersom han inte har läst den.