Den 12 februari 2016 skrev Piteå-Tidningen om en ny vuxenutbildning som förlagts till Piteå. Ansökningstiden till utbildningen, som har riksintag, gick ut den 29 april.
– Digital strateg är ett relativt nytt begrepp. Det finns utbildningar i södra Sverige och nu får vi det till Piteå. Det känns väldigt roligt, sade Karin Gebing, utbildningsutvecklare på Vuxenutbildningen i Piteå.
Markus Odevall, själv digital strateg, har ansvarat för innehållet i utbildningen som nu är igång. Han fungerar även som ”coach och klassföreståndare”.
.
Hur har du tänkt när du satte ihop utbildningen?
– Jag tänkte på hur jag hade velat att en utbildning hade sett ut om jag skulle ha gått den. De som går här nu kommer att vara digitala strateger efter ett och ett halvt år. För mig tog det 5 år. Jag gick via informatik och systemvetenskap på LTU till marknadsförings- och kommunikationsstudier i Venedig, säger Markus Odevall.
Av 50-talet sökande har 20 elever valts ut till en första årskull. Flertalet elever kommer från Piteå, men det finns även elever från Skellefteå, Luleå och Kalix.
.
Två av eleverna är Josefin Sjögren och Sebastian Brännvall. Josefin fick nys om utbildningen via en studievägledare och Sebastian hittade rätt på sociala medier.
– Jag tror det här kan bli ett bra komplement till mina nuvarande kunskaper på området, säger Sebastian.
Både Josefin och Sebastian är nöjda med utbildningen så här långt.
– Det är bra lärare och föreläsare. Det märks att det är kunnigt folk som jobbar här, säger Josefin.
.
Hon tror mycket på konceptet med att snabbt applicera förvärvade kunskaper i verkligheten.
– Vi har många grupparbeten och workshops där vi praktiserar det vi lär oss. Sedan blir det mycket praktik, eller lärande i arbete som det heter. Det är ju en yrkeshögskoleutbildning så därför känns det viktigt att ha mycket kontakt med arbetslivet.
Hur kommer du att använda dina nya kunskaper praktiskt?
– Jag tänker mig att många företag behöver hjälp med att nå en publik och det kan vi hjälpa till med. Ett annat område kan vara att gå från stor pappershantering till digitala verktyg. Det gäller att hänga med i utvecklingen och inte stanna av, säger Josefin.
– Man kan hjälpa ett företag att förutse vad som kommer att hända digitalt. Att se nya trender i ett tidigt skede och att se fördelar och nackdelar i vad som står för dörren i den digitala utvecklingen, säger Sebastian.