Dieselkriget mot staten går vidare

DOM. Friad i hovrätten på grundval av EG-domstolens yttrande, men svenska staten kräver ändå skatt på den finska dieseln. Processen fortsätter och i pipelinen väntar många som vill ha upprättelse och skadestånd.

Piteå2008-03-27 00:00
PITEÅ (PT)h

Riksåklagaren valde som väntat att inte överklaga hovrättsdomen från den 18 februari i år. En dom som friade en privatperson från skattebrott. Något som han tidigare fällts för i tingsrätten. Detta sedan han 2003 fört in 3 000 liter finsk röd diesel i syfte att använda som eldningsolja. Hovrättens beslut grundade sig på EG-domstolens beslut att Sverige inte har någon generell rätt att beskatta privat införsel om brukaren själv transporterar oljan.

Inleder akt två

Glasklart, kan tyckas, men skatteverket, som är statens förlängda arm, har en annan uppfattnig. Från verkets sida hävdas att han visst ska betala skatt. En inställning som får Björn Mattila från Frihandelspartiet i Haparanda att sucka tungt.

- Sverige trotsar EG-domen och bryter mot EG-rätten. Men nu inleder vi akt två och det kan komma att bli väldigt dyrt för staten i slutänden.

Pilotfall

Under onsdagen uppvaktade Björn Mattila tjänstemän på EU-kommissionens kontor i Stockholm och senare satt han i möte med advokat Lennart Lindström, som företräder den privatperson som friades, men trots detta måste betala skatt.

- Han är ju friad i brottmål, så överklagan riktas till regeringsrätten. Om det skulle bli nej där så blir det frågan om en ren process mot staten. Det är märkligt att man kan frias i vanlig domstol, men anses skyldig i förvaltningsdomstol, säger Mattila.

Detta kan ses som ett pilotfall, men, enligt Mattila, finns det 30-40 personer som dömts till flera tusen kronor i böter och dessutom fått oljan förverkad. Nu planeras resning för dessa.

- Det handlar om stora pengar. Dels böterna och den beslagtagna oljan, men det handlar också om skadestånd. Personerna i fråga har ju trots allt felaktigt dömts som brottslingar. De har ju dömts efter lagar som inte finns, så det här är domar som absolut ska rivas upp.

- En annan stor grupp är privatpersoner som inte vågat hämta olja från Finland, trots att de har rätt till det. Det är troligt att det kommer att begäras skadestånd av JK för detta och då pratar vi miljontals kronor, säger Björn Mattila.

Bryter mot EG-rätten

Det sistnämnda låter märkligt, men det var precis det som hände när staten under 18 månader (1996-1997) felaktigt förbjöd finsk diesel i bilar. Staten fick backa och berörda bilister fick skadestånd. (Numera är det förbjudet att ha den aktuella dieseln i bilar).

- Det kostade miljoner, trots den korta tiden, men nu pratar vi om flera, flera år. Det är exakt samma sak. Sverige bryter än en gång mot EG-rätten.

Skatteverkets tolkning att dieseln bara får föras in med tankbil är, enligt Björn Mattila, kvalificerat svammel. Det ska räcka med att behållarna är avsedda och godkända för transport av olja.

- Skatteverket trilskas och har glömt att EG-rätten står över svensk lag i den här frågan. Inom EU ser man över lagstiftningen just nu och förmodligen blir det tillåtet att även låta ombud hämta oljan i framtiden, säger Björn Mattila.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om