"Det värsta är när tjejerna inte har någonting med reklamen att göra"

Det är omöjligt att undgå sambandet mellan bilderna som Erik Karlsson Landén publicerar på sin blogg "sälj grej med tjej". Sedan december 2010 har han lagt upp otaliga annonser där lättklädda tjejer utgör den röda tråden i bildflödet.

Erik K Landén, skaparen till bloggen "Sälj grej med tjej" hoppas att folk får en tankeställare av att läsa hans blogg, att fler öppnar ögonen för fenomenet med lättklädda tjejer i reklam.

Erik K Landén, skaparen till bloggen "Sälj grej med tjej" hoppas att folk får en tankeställare av att läsa hans blogg, att fler öppnar ögonen för fenomenet med lättklädda tjejer i reklam.

Foto: Fotograf saknas!

PITEÅ2012-06-22 06:00

Sedan lite mer än en vecka tillbaka finns "sälj grej med tjej" även på Facebook, där responsen har varit stor. På sidan florerar såväl bilder av annonser som kommentarer kring syftet med att samla bilderna på det här sättet.

Två år senare har det som i början egentligen bara handlade om ett vanligt jobbuppdrag utvecklats till någonting betydligt större.

- Jag jobbade då med reklam och blev ombedd att skissa på en film för en symaskin. Idén var att en naken tjej skulle sitta och sy sina egna kläder, jag googlade lite på temat och hittade massa obegripliga annonser där halvnakna tjejer bara står bredvid produkter i annonser. Jag tänkte att det vore kul att samla allt på ett ställe för att verkligen påvisa hur mycket usel reklam det finns där ute.

Målet med bloggen var att uppmärksamma läsarna på det bisarra i hur vanligt det är att använda sig av lättklädda tjejer för att sälja en produkt. Det är onekligen många som har lagt ner tid och energi på att kommentera samlingen av bilder. Erik berättar att de allra flesta har ställt sig positiva till idén, och hoppas att bloggen ska leda till att fler öppnar ögonen för fenomenet med lättklädda tjejer i reklam.

Lättklätt med tonfisk
- Jag hoppas att många hittar till bloggen och skrattar åt det absurda i bilderna för att sedan få en tankeställare. Även om syftet kan verka oklart för vissa så är det i grunden ett problem jag vill få människor att inse, och i bästa fall sluta göra så pinsam reklam.

Det som enligt Erik är mest uppseendeväckande är inte det faktum att man använder sig av lättklädda tjejer i marknadsföringen.

- Det värsta är när tjejerna inte har någonting med reklamen att göra. När man ska göra reklam för tvål och underkläder finns det en uppenbar koppling mellan de lättklädda tjejerna och syftet med reklamen, men det finns ju egentligen ingen anledning att använda sig av lättklädda tjejer för att sälja exempelvis tonfisk, tycker Erik.

saljgrejmedtjej.se

facebook.com/saljgrejmedtjej

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om