"Det handlar ju om prioriteringar"

- Jag förstår att det kan bli otroligt bekymmersamt för den enskilde när vi tvingas dra ner på trafiken för att klara ekonomin.Det säger Arne Andersson, vd för Länstrafiken i Norrbotten.

Den tomma tidtabellstavlan i busskuren vid Sjulnäs skola skvallrar om att all busstrafik ligger nere för närvarande.

Den tomma tidtabellstavlan i busskuren vid Sjulnäs skola skvallrar om att all busstrafik ligger nere för närvarande.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-07-18 06:00
Andersson påpekar att ett 50-tal busslinjer i Norrbotten berörs av neddragningarna som Länstrafiken genomför i år och som i huvudsak drabbar resenärerna under skoluppehållet.
På frågan om Piteå kommun, i det aktuella fallet med den under sommaren helt nedlagda busstrafiken i Infjärden, hade kunnat göra något för att att förhindra det prekära läge som uppstått, svarar Länstrafikens vd:
- Javisst, absolut. Bland annat Piteå kommun fick frågan om man ville gå in och täcka upp underskottet för att trafiken på de aktuella linjerna skulle kunna upprätthållas, men man tackade nej till det.
Kommunalrådet Peter Roslund i Piteå är kritisk till att Länstrafiken "inte vågar stå för de beslut de själva har tagit, utan försöker skylla på kommunen".
Pengar från kommunen
- Det är ju bekvämt att säga att kommunen hade kunnat skjuta till pengar och täcka upp. Men vi, kommunerna och landstinget, betalar ju redan pengar till Länstrafiken enligt en modell som har funkat i ungefär 20 år. De får cirka 110 miljoner kronor i bidrag från oss och därutöver har de biljettintäkterna. Piteå betalar i storleksordningen 8 miljoner kronor till Länstrafiken, utöver det betalar vi extra för skolskjutsar.
Länstrafiken lägger linjer och tidtabeller utifrån de pengar man har att röra sig med. Det borde räcka till att upprätthålla i varje fall viss trafik i Infjärdenområdet under sommaren, menar Peter Roslund.
- Det handlar ju om prioriteringar. Någon tur per dag borde kunna gå. Sedan förstår ju jag också att det är svårt att hålla igång trafik om det är oerhört låg beläggning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om