Att bygga ett varumärke kring en plats är inte helt enkelt – men det ska Piteå kommuns tjänstledige näringslivschef Peter Palmqvist jobba med det kommande året. Arbetet skulle påbörjas vid årsskiftet, men vikarien dröjde till slutet av januari. Under första månaden har coronaviruset varit en bromskloss.
– Uppdraget bygger väldigt mycket på att träffa folk. Lokalt och regionalt är det inga problem, men jag vill träffa människor, organisationer och andra kommuner runt om i Sverige för att se hur de jobbar. Det går bra med videosamtal, men man vill ju träffas, säger han.
Han har tvingats avbokat resor bland annat till Helsingborg.
– Jag har fått fokuserat på att prata med människor lokalt. Förvaltningar, företagare och föreningar. Vad tycker och tänker de om Piteå? Få lite inspel helt enkelt.
Uppdraget handlar om hur kan man marknadsföra platsen Piteå och hur det arbetet ska organiseras.
– När det gäller marknadsföring och varumärkesbyggande så tänker man ofta reklam och turister, men det handlar inte bara om turister och reklam är bara ett verktyg. Att bygga ett varumärke för en plats handlar också om att skapa möjligheter för etableringar och att få företag på orten att vilja växa. Människor som bor här ska vilja bo kvar och nya människor ska vilja flytta hit, säger Peter Palmqvist.
Han hoppas kunna redovisa konkreta framsteg till sommaren.