"Det är ingen som har gnällt"

Aviseringarna ska tydliggöras och skickas till hemadresser. Men Skorstensfejarmästaren Jörgen Jönsson anser att hans tillvägagångssätt förebygger brand på bästa sätt.

Urklipp från avtalet mellan kommunen och Sotarn i Piteå AB.

Urklipp från avtalet mellan kommunen och Sotarn i Piteå AB.

Foto: Piteå kommun

Piteå2019-01-09 18:10

De senaste 15 åren har Sotarn i Piteå AB haft hand om sotningen i kommunen. Skorstensfejarmästaren Jörgen Jönsson skickade ut aviseringar till hemadresserna de första åren, men märkte snabbt att större delen av breven kom tillbaka.

– Då var det åtta år mellan besöken i fritidshus, nu är det sex år. Men när vi skickade till adressen som var registrerad för åtta år sedan fick vi tag i två av tio stugor på grund av att stugägaren kanske hade bytt hemadress eller sålt stugan. Det fick vi inte information om, säger han.

I stället skickade man lappar till stugorna innan midsommar.

– Då fick vi in 90 procent, och då förebygger vi brand mycket bättre än om vi får in 20 procent.

Han informerade räddningsnämnden som tyckte att de var en bra idé. Men i avtalet står det som sagt att aviseringen ska skickas hem.

– Vi ska avisera till adressen som var aktuell för sex år sedan. Men vi kommer även att lägga lappar, det är frivilligt extrajobb för mig, säger Jörgen Jönsson.

Stugägaren Erik Eriksson menar att det är bedrägeri att skriva att tiden inte går att ändra i aviseringen när det står följande i avtalet med kommunen: "Fastighetsägaren ska under de närmaste tre dagarna efter avisering ha möjlighet att kontakta entreprenören om eventuell ändring av förrättningen utan extra kostnad."

– Det stämmer. Ändring av förrättning, till exempel om man ringer och säger att man inte ska ha sotat eller inte kan vara hemma, då får man ingen inställelse.

Tycker du det framgår tydligt?

– Vi har diskuterat det med Erik Eriksson. Han kom med en del förslag som både jag och brandchefen godkände. Det står ju även kontaktuppgifter, så det är bara slå en signal.

Jörgen Jönsson påpekar att man har haft samma tillvägagångssätt i sex år.

– Det har gått så smärtfritt. Vi har kommit åt bra med fritidshus och det är ingen som har gnällt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!