"Det är allvarligt"

Smurfit Kappa drabbas av den långdragna processen att få godkänt med större transporter till Sandholmen.

Smurfit Kappa har beställt upp två mindre pelletsbåtar. Men när de kan anlända är fortfarande oklart.

Smurfit Kappa har beställt upp två mindre pelletsbåtar. Men när de kan anlända är fortfarande oklart.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2019-09-02 19:12

2015 fick Marine capital ett hamntillstånd från länsstyrelsen för att bedriva hamnverksamhet på Sandholmen.

Men för att få ekonomi i transporterna vill företaget ta större båtar till hamnen.

För att möjliggöra det har Marine capital muddrat i höjd med SCA:s sågverk och fram mot hamnen.

Men fortfarande finns inget tillstånd för större båtar, och nu oroar sig Sjöfartsverket vad en grundstötning på avloppsröret i anslutning till hamnen kan innebära.

För Smurfit Kappa innebär den här långdragna processen stora problem.

Att det dragit ut så mycket på tiden härleder Stefan Merum, råvaruchef på Smurfit Kappa, till den lotsbrist som finns längs hela Norrlandskusten.

– Och själva viljan att få fram lotsar och vara oss behjälpliga att utveckla farleden som krävs. Det viktigaste är att ha en lots. Det är svårt att planera verksamheten då det hela tiden uppstår lotsbrist så att man inte kan nyttja de tillstånd som finns. Sedan kan man inte få den tillförsel som behövs för att försörja fabriken på bästa möjliga sätt, säger han och fortsätter:

– I sin tur blir vi inte lika effektiva när det gäller transporter och kostnaden blir på en negativ riktning.

Hur ser du på risken med grundstötning vid Sandholmen?

– Det har alltid legat en avloppsledning och det är ju utrett där man har muddrat Det man kan härleda till Sjöfartsverkets argument är svårigheten att få fram lotsar. Vi kan inte gå upp med en båt om vi inte har en lots, och det är allvarligt om vi inte får lotsar.

Om Smurfit Kappa skulle kunna nyttja Sandholmens hamn finns även stora miljövinster att göra.

För att tömma en fullstor last med massaved krävs 200 enkelresor med långtradare, och jämfört med Piteå hamn så halveras vägsträckan från Sandholmen.

– Och det blir inga lastbilstransporter genom stan. Det är en så stor vinning att det är svårt att greppa egentligen. Vi är Europas största kraftlinerbruk och vi känner oss frustrerade att vi inte får fram lotsarna. Det är samma sak på SCA och om vi och SCA tömmer en båt samtidigt är det 400 lastbilar som ska passera. Det går inte och det är nästan otroligt att det inte hänt någon allvarlig olycka.

Smurfit Kappa har nu beställt upp två mindre pelletsbåtar, men om och när de kan anlända är oklart.

– Det finns inga lotsar och det är bekymmersamt att vi fortfarande inte kan lotsa upp båtarna. Vi ligger i vänteläge tills vi får det här på plats. Det går inte planera med sådana här förseningar, säger Stefan Merum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!