När PT träffar 17-åringarna Louella Berggren och Lova Lindqvist står de på Piteås gågata. Med kamera och mikrofon i hand frågar de passerande Piteåbor om deras handelsvanor. Handlar de lokalt eller köper de sina varor på nätet?
– Jag köper bara lokalt, säger en förbipasserande man.
– Bra! Då räddar du Piteå, svarar Louella Berggren.
Filmklippen som mötena generar är tänkta att läggas upp på ett nyskapat Tiktok-konto. Ändamålet? Att göra det coolt bland ungdomar att handla lokalt och därmed rädda Piteås fysiska butikshandel undan interneterans utdragna butiksdöd.
– Vi är ju uppvuxna här. Jag vill inte förlora min hemstad bara för att folk handlar online. Det är mysigt att gå på stan. Vi måste ha kvar våra butiker, säger Lova Lindqvist.
Den bakomliggande problematiken känner de flesta till. Coronapandemin kom med handelsrestriktioner vilket ledde till ökad näthandel och en uppblossad inflationschock i spåren av globala störningar i produktion och distribution. Inflationen ledde till höjda räntor, ökade kostnader och en påföljande lågkonjunktur som vi ännu inte sett slutet på. Allt detta har slagit hårt mot Piteås handel.
För att underlätta inför julhandeln vill flera aktörer nu återlansera local hero-konceptet som lyckats boosta handelsvolymerna under pandemin. Louella Berggren, Lova Lindqvist och deras vänner utgör de ungdomar som vill slå ett slag för lokal handel, och de vill göra det på ett språk och på en plats som ungdomar förstår. Tiktok, således.
– Jag kan förstå varför man beställer online. Ekonomin är dålig och mycket har blivit dyrt. För att få till en förändring krävs det att folk faktiskt tar till sig budskapet och förstår vad som står på spel. Om vi inte handlar lokalt så kommer vi inte att ha några butiker kvar i Piteå. Vi vill få med oss andra ungdomar och då kan Tiktok vara ett sätt att nå ut, säger Louella Berggren.
Louella Berggren och Lova Lindqvist går andra året på försäljnings- och serviceprogrammet på Strömbacka. Sannolikheten är därför stor att de och deras klasskamrater kommer att jobba inom handeln. Samtidigt tillhör de den generation som föddes in i en allt billigare näthandel och de berättar att majoriteten av deras kompisar handlar online, ofta från kinesiska lågprissidor.
– De flesta beställer från Shein och Temu för att det är billigt. De kanske går på stan, hittar något de vill ha och beställer det sedan online. Det är väldigt vanligt, säger Louella Berggren.
Både Louella Berggren och Lova Lindqvist är numera införstådda med att ett vidlyftigt shoppande online bidrar till att utarma deras egen arbetsmarknad, något de nu vill föra vidare till sina jämnåriga kamrater likväl som till alla andra.
– Jag hade min första praktik på Bik Bok. Hon som jag var med där sa att det är risk för att de kommer att få stänga just för att så många handlar på nätet. Det fick mig att börja tänka till. Det är ju våra framtida jobb det handlar om, säger Lova Lindqvist och fortsätter:
Jag vill inte flytta härifrån. Jag gillar Piteå och jag vill att det ska finnas butiker här i framtiden också.