Det var för en månad sedan som mor och dotter hyrde en släpvagn på OKQ8 Degeränget för att köra upp för behörighet att frakta sina hästar.
Men under säkerhetskontrollen vid uppkörningen visade det sig att släpvagnen var trasig. Vid bromsprovet tog inte parkeringsbromsen, inte heller påskjutsbromsen som slog i så det small. Detta innebar att trafikinspektören tvingades avbryta hela uppkörningen.
– Jag får inte tillåta att vi kör i trafik med den här, bromsarna är inte trafikgodkända, sade trafikinspektören då.
Besvikelsen var stor över den missade uppkörningen och de fick endast tillbaka 700 av 1 100 kronor för släphyran av OKQ8.
Senare hörde Barbro Gahn, stationschef på OKQ8 Degeränget, av sig och meddelade att Jenny Lindmark och Elisabeth Lindmark skulle få tillbaka hela hyran plus 800 kronor var för de extra uppkörningsavgifterna.
– Det var någon tidigare kund som haft sönder släpvagnen. Felet gick inte att se med blotta ögat eftersom det var inne i en stång, säger hon.
Har det här resulterat i några nya rutiner kring släpvagnarna?
– Nej, vi följer de regler som finns. Det är kontinuerliga besiktningar av utomstående två gånger per år och däremellan reparerar vår egen verkstad fel som uppkommer.
Elisabeth Lindmark säger att hon ifrågasatt rutinerna.
– Men tydligen gör de bara en snabb koll efter varje uthyrning, säger hon och fortsätter:
– Men det känns bra att de tog sitt ansvar, att vi fick tillbaka pengarna.