Under en period i somras låg riktpriset på 95-oktanig bensin på 15,28 ett av de högsta som mätts på flera år. Senare delen av 2014 hände dock något till fromma bilägarna. Priset på bensin sjönk succesivt under hela hösten för att stanna på ett riktpris på 12.33 strax före årsskiftet. Dieselpriset har följt ungefär samma kurva men är nu något dyrare än bensin, 2 januari var literpriset 12.90 vid OK Degeränget.
Halvering av priset
I juni i somras var priset på råolja 115 dollar per fat, strax före årsskiftet redovisar SPBI (Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet) ett pris på 57 dollar per fat, en halvering inom loppet av ett halvår.
Ulf Svan, vd för SPBI förklarar varför till soppan blivit billigare.
– Ett skäl är att USA ökat sin produktion av så kallad skifferolja med en miljon fat per dag. Det är mer olja på marknaden och det håller ned priset, samtidigt har inte världskonjunkturen tagit fart, efterfrågan på olja har minskat och det påverkar också, säger Ulf Svan.
OPEC-länderna och Saudiarabien har försökt mota prisfallet med att begränsa produktionen med 30 miljoner fat.
– Men det har inte räckt, säger SPBI:s vd.
Att grundpriset på råolja har halverats märks inte fullt ut på det slutpris du betalar och det beror på att svenska staten beskattar bränslet tre gånger. När du tankar betalar du grundpris, energiskatt, koldioxidskatt och moms på det.
– Av det totala priset är åtta kronor fasta skatter, plus moms, säger Ulf Svan.
Han tror att bensinen och dieseln kan bli dyrare under året.
Statoil varslar
– Ett scenario är att OPEC-länderna kommer överens med Ryssland som producerar 10 miljoner fat per dag om produktionsnivån. Det kan trycka upp priset, men vi kommer inte att nå de nivåer vi hade i somras, säger SPBI:s vd.
Det som gynnar konsumenterna missgynnar dock andra. Före jul aviserade norska Statoil att bolaget gör sig av med personal.
– Statoil producerar 1,8 miljoner fat per dag, men gör inga nyinvesteringar. Oljeriggar blir liggande och det är ett resultat av prisfallet, där också värdet på dollarn har betydelse, säger Ulf Svan.