En stor helsidesannons i Piteå-Tidningen meddelade "I natt stänger Sverige. Och öppnar i morgon för högertrafik!". I fyra punkter förklarades sedan hur trafikanter skulle bete sig vid den stora händelsen. I sista punkten stod det: Tar ni det lugnt, har ni tålamod med er själv och andra och gott humör, så är det till god hjälp i högertrafiken.
På morgonen den första dagen fanns, förutom poliser, även handledare och frivilliga som fått speciell utbildning för att dirigera och vara behjälpliga för de som gav sig ut på vägarna.
Chefen för Piteåpolisens ordnings- och trafikavdelning, Einar Lindgren, tyckte efter första dagen att Piteborna skött sig storartat vid omläggningen.
Frontalkrock
Men den första allvarliga trafikolyckan inträffade efter E4 i Rosvik redan sent samma kväll. Två bilar frontalkrockade efter att den ena bilen kört på fel sida och fyra personer skadades svårt.
En så kallad trafikpsykolog varnade i en artikel för att det kunde dröja femtio år innan vänsterreflexerna har upphört; "Det dröjer till år 2020 ungefär innan Sverige blir helt fritt från människor som plötsligt kan reagera galet i högertrafiken emedan gamla vänsterreflexer dyker upp. Vi som en gång lärt oss köra till vänster är aldrig att lita på".
Farliga älgjägare
I en annan artikel befarades den stundande älgjakten utgöra en fara i samband med att högertrafik börjat gälla ett dygn innan jaktstarten. Från jägarhåll fanns kommentarer som; "när älgjägarna trötta efter vak och jakt sticker ut från skogsvägarna så vill det till att de har omläggningen i minnet". Och "sätt upp rejäla kom ihåg-lappar i bilarna så att man inte hamnar på fel sida på hemvägen". Det fanns till och med ett förslag om att skjuta upp jakten en vecka, vilket dock aldrig skedde.
Skräckbron
Den gamla Bergsviksbron upplevdes som en av de besvärligaste passagerna i Pitebygden. Bilisterna var mycket rädda för att skrapa sina bilar mot broräcket och höll därför alldeles för långt ut i körbanan. När de fick möte tvingades de istället tvärgira för att inte krocka. En del valde omvägen via Pitsundsfärjan av rädsla för att köra över bron. Allmänt ansåg man att vägförvaltningen skulle låta måla ett mittstreck på bron så att bilisterna skulle ha något att styra efter; "en tämligen billig åtgärd för att förhindra olyckor", skrevs det i PT.