Planerna för den nya butiken spikades ganska direkt efter att Diva försatts i konkurs. Centrumledaren för Gallerian, Charlotta Wallstén, är nöjd med den nya hyresgästen.
– Vi tycker det här är roligt. Vi tror att Jeansbolaget kommer bli ett bra komplement till de övriga butikerna som finns i Gallerian, säger hon.
Under förhandlingarna fanns ytterligare två intressenter med, men valet föll på Jeansbolaget.
– Jag kan inte gå in på vilka de var. Vi behövde ett ganska snabbt besked och Jeansbolaget har ett bra nytänk, säger Charlotta Wallstén.
Dennis Wallenberg driver Jeansbolaget i Luleå sedan 2017, det är han som står bakom butiken som nu öppnar i Piteå. Han har sin bakgrund i kedjan JC, där han tidigare jobbat i sex år.
– Vi är en jeansbutik i grunden, men kallar oss även en varumärkesbutik. Jeansen står för grunden i konceptet, men jag skulle säga att vi är väldigt breda i vårt sortiment, säger Dennis Wallenberg.
Jeansbolaget är en kedja med omkring 25 butiker i Sverige i dag.
– Styrkan i vårt koncept är att vi kan lokalanpassa oss. Vi har en del lokala varumärken och i Piteå kommer det dessutom finnas ett Piteå-märke, berättar han.
Wallenberg har siktet inställt på att jobba stenhårt med bra service och att hjälpa kunderna att hitta rätt jeans.
– Vi erbjuder bland annat gratis fållning av jeansen. Sedan har vi ett prisspann mellan 500 kronor och upp till 2 000 kronor för jeans, säger han.
Han medger att tjejmode är svårare än killmode, men hoppas att Jeansbolaget tack vare sitt koncept och sin speciella nisch ska tilltala även många tjejer i Piteå.
– Sen är det så att jeans bärs av alla åldrar. Det finns alltid ett behov av en bra jeansbutik, säger Dennis Wallenberg.
Företaget är familjeägt och i dagarna har Jeansbolaget i Piteå inlett sin rekryteringsprocess.
– Vi kommer börja med fyra anställda. Jag själv kommer också finnas på plats i butiken i Piteå ett bra tag i samband med uppstarten, för att säkerställa att vi jobbar så som vi vill jobba, säger Wallenberg.
Han tror att etableringen kommer bli ett lyft för Gallerian.
– Butiker drar kunder. Ju mer det finns att välja på desto mer handlar folk i stan, säger Dennis Wallenberg.