Chefen: "Kan bara beklaga"

Kungsängens marknadschef Annelie Söderberg svarar på de anställdas kritik men känner inte igen sig i beskrivningen att man negligerat butiken i Piteå. "Vi anser att vi gjort insatser för den lokala butiken för att öka försäljningen", säger hon.

KungSängen, Piteå

KungSängen, Piteå

Foto: Simon Olofsson

Piteå2023-11-12 18:30

I samband med att Kungsängen valt att lägga ner sin butik i Piteå uppgav företagets marknads- och kommunikationschef Annelie Söderberg i PT att de butiksanställda erbjudits nya jobb i företagets Luleåbutik. De anställda reagerade med förvåning på PT:s artikel och uppger att de inte fått något sådant erbjudande. Nu medger Annelie Söderberg att kommunikationen brustit och beklagar det inträffade.

– Vi kan bara beklaga att det varit bristande kommunikation gällande de förändringar vi gjort kopplat till stängningen i Piteå. Företaget har nu kommunicerat till de två butiksanställda att vi fortsatt vill erbjuda dem anställning i Luleå, men att formellt kontrakt inte har presenterats ännu. Dessutom har de haft samtal med närmaste chef efter dialogen med er på PT och haft bra samtal. Så vitt vi vet råder det inga oklarheter längre. Vi kan bara beklaga att det uppstått ett missförstånd, skriver hon i ett mejl till PT.

undefined
Annelie Söderberg, marknadschef på Kungsängen.

En av företagets anställda på lagret i Öjebyn riktar hård kritik mot det han anser vara bristande engagemang från ledningens sida vad gäller att marknadsföra butiken lokalt. Annelie Söderberg känner inte igen sig i kritiken utan anser att man från företagets sida gjort sitt bästa för att marknadsföra Kungsängen i Piteå.

– Vi anser att vi gjort insatser för den lokala butiken för att öka försäljningen, i form av både nationell och lokal marknadsföring. Vi ser även att många kunder valt att besöka oss i Luleå istället, vilket även är det påverkat försäljningen lokalt i Piteå. Något som även ligger till grund för beslutet att stänga butiken i Piteå, men att fortsatt satsa i Luleå.

Anställda har vidare kritiserat butiksledningen för sen annonsering i samband med rekrytering av sommarvikarier till butiken i Piteå, vilket gjort att personalen tvingats pussla med sina semesterperioder och även gjort att anställda i lagret fått hoppa in och jobba i butiken. Annelie Söderberg skriver till PT att man från företagets sida inte känner igen sig i beskrivningen, men tillstår att sommarrekrytering utgör en utmaning.

– Gällande sommarrekryteringen delar vi inte den bilden att det varit bristfällig, men det finns såklart alltid utmaning med butiker som är ensambemannande som butiken i Piteå varit, skriver hon.

undefined
KungSängen, Piteå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!