Chauffören är ansvarig för lasten

Transportören är själv ansvarig för att lasten är ordentligt förankrad. "Att det händer olyckor efter Haraholmsvägen är inte försvarbart", säger Ola Isaksson, affärsområdeschef Shorelink.

Last. ShoreLink vid Haraholmen sköter lastningen. "Men det är transportören som är ansvarig för lasten", säger Ola Isaksson, Shorelink. (arkivfoto)

Last. ShoreLink vid Haraholmen sköter lastningen. "Men det är transportören som är ansvarig för lasten", säger Ola Isaksson, Shorelink. (arkivfoto)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-12-12 17:02

Det finns tydliga instruktioner på hur en last ska surras fast. För tio år sedan tillkom en hög ramp för att ge chauffören bättre översyn av lasten vilket minskat antalet olyckor.

– Visst händer det ibland att timmer lossnar. Varje gång det sker skrivs avvikelserapport och händelsen utreds, säger Ola Isaksson, Shorelink som lastar timret.

Under ett samrådsmöte togs även olyckan upp då en bilist körde över en stock, se separat artikel.

– Det är åkeriföretaget som ska utreda och prata med föraren. Med tanke på hur stora volymer som passerar på Haraholmsvägen så är olyckorna få. Men vägen är smal och utsatt så det ska inte falla något där, säger han.

Mycket av timret som körs efter vägen ska till Smurfit Kappa eller SCA.

– Det kan vara lite kortare ved som går till fabrikerna vilket gör att den kan vara svårare att säkra, säger Isaksson.

Trafikpolisen är runt i hela länet och kontrollerar att lastbilsförare har förankrat sin last rätt.

– Timmer ska surras med kättingar och kedjor som dras åt över balkarna på sidorna, säger Niclas Ekbom, gruppchef vid trafikpolisen i Luleå/Boden.

Skulle det hända att lasten inte får godkänt blir det böter för föraren. Olyckorna är också få.

– Men det händer. Det kan vara stockar som ligger snett, eller att man inte har efterspänt lasten så att stockar kan vibrera loss. Då lossnar de vanligtvis på sidorna, sällan rakt bakåt. Det är vanligare att lastbilarna är för tungt lastade än att de är slarvigt lastade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om