Camping får kosta för norrmännen

Norrmännen campar längre än svenska turister och de stannar också ofta vid flera anläggningar på sin väg till exempelvis Pite havsbad.– Det senare har överraskat oss, säger Per Hallqvist vid Destination Piteå.

”Nu ska vi analysera resultatet av undersökningen och det är också viktigt att de enskilda anläggningarna ser över vad de kan göra bättre”, säger Per Hallqvist vid Destination Piteå.

”Nu ska vi analysera resultatet av undersökningen och det är också viktigt att de enskilda anläggningarna ser över vad de kan göra bättre”, säger Per Hallqvist vid Destination Piteå.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-04-10 17:10

Destination Piteå har tillsammans med Svensk Campings riksorganisation (SCR) kartlagt betydelsen av svensk och norsk turism inom Swedish Lapland vilket omfattar Norrbottens län och Skellefteå.

– Vi mätte läget för perioden juli-augusti förra sommaren. Via de campingkort gästerna använder när de registrerar sig på campingen nådde vi 2 500 personer där vardera 50 procent kommer från Sverige och Norge. Vi ställde frågor där svarsfrekvensen blev 32 procent från svenska campare och 27 procent norrmän säger Per Hallqvist som pekar på en sak:

Männen kör

– 65 procent av de som svarade var män vilket beror på att de är de som kör och som använder campingkortet, säger Hallqvist som uppger att 87 procent av norrmännen kommer från spridda delar av Nordnorge.

– Vilket betyder att vi får norska turister från östlandet, västlandet, sörlandet, en del masar sig faktiskt hit ända från Oslo.

Det finns en stereotyp bild att norrmän åker från en punkt till en annan och stannar där.

Helst sol och bad

– Så är det inte. De stannar på flera anläggningar och det har överraskat oss, säger Per Hallqvist, som också redovisar att svenskar och norrmän har olika utgångspunkter för sitt campande.

– Svenskarna söker sig till naturen, norrmännen vill ha sol och bad.

Destination Piteås projektledare pekar också på att medan svenskar helst reser i par ofta utan barn, väljer norrmännen att komma med hela familjen och gärna i grupp med flera husbilar/husvagnar.

– I Sverige har enbart 25 procent av de svenskar vi frågar barn med sig, säger Hallqvist, som tar upp att norrmännen campar längre.

– De stannar i genomsnitt 8–14 dagar medan en svensk familj campar 4–7 dagar, säger Per Hallqvist, som pekar på att det ger genomslag i hur mycket som spenderas.

Norrmän handlar mer

Under sin period gör en norsk familj av med 5 000–10 000 kronor på bland annat shopping och restaurangbesök. Den svenska familjen gör av med 3 000–5 000 kronor. Det är också skillnad i ålder, norrmännen är i snitt yngre än svenska turister.

– Enbart åtta procent av norrmännen är över 66 år. Den stora turistgruppen är den mellan 36–55 år.

Per Hallqvist säger också att norska turister ställer högre krav på faciliteter vid anläggningarna, svenskar är inte lika kräsna. Frågan var undersökningen nu resulterar i.

– Vi och SCR börjar genast analysera detta för att förbättra marknadsföringen. Det är också viktigt att de enskilda anläggningarna går igenom vad de kan göra bättre, säger Per Hallqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om