- Just nu är det familjefrågor, resor, prylar, mat och hälsa som är mest efterfrågat. Barn & familj är nystartat med ett ganska starkt mammafokus. Vi vet att många vill nå målgruppen unga kvinnor.
- Vi har också skrotat Datorn & Du och ersatt den med mer allmänt prylinriktade sidor. Det finns en köpstark publik och det kan också vara av intresse för lokala annonsörer, säger featurechefen David Stark.
- När vi jobbar med innehåll och form är vi mån om dragbilden. Vi jobbar hårt för att kapa textlängder och kryddar istället med faktarutor och grafik. Samtidigt tillåts reportrarna vara mer personliga.
Mycket tid och kraft läggs på webben. Enligt TT Spektras redaktionschef Marie Sundström är tiden mogen att flytta fokus dit. Det som i dag görs i papperstidningen ska också göras för webben.
- De lokala tidningarnas webbar ska kunna länka till våra sajter. Det kan vara nöje, kändisar, sport, matlagning och biltester liksom rörliga bilder. Här finns stor potential och vi vill fylla de behov som lokaltidningarna efterfrågar, säger Sundström.
- Det här har ökat dramatiskt på senare år.
En annan viktig uppgift är nöjesbevakningen. TT Spektra finns med när kända artister och författare besöker Stockholm. Och i dag möts man med respekt av bolag och agenter.
- Våra kunder har en total upplaga som kan nå runt fyra miljoner läsare i landet. Det är klart att det ger genomslag, säger Marie Sundström.