Bygger för långsam gata

Det finns mycket att önska av Storgatan på Backen. I feedbacken från Backebor förekommer ord som puckelpist, parkeringskaos, gasarsträcka och brett asfalthav.
För 3,6 miljoner kronor ska det bli ändring på saken.

Ombyggnationerna längs Storgatan och Lotsgatan kommer innebära störningar allt från framkomlighet till postservice, enligt Per Andersson, kommunens projektledare.

Ombyggnationerna längs Storgatan och Lotsgatan kommer innebära störningar allt från framkomlighet till postservice, enligt Per Andersson, kommunens projektledare.

Foto: Josefin Strang

PITEÅ2013-08-16 21:43

Till veckan ska asfalten skrapas upp, vatten- och avloppsnätet från 60-talet ska få ett lyft. Byggröran kommer att pågå till slutet av oktober, för att därefter gå i ide under vintern.

– Till sommaren börjar vi asfaltera och återställa vägen, vi försöker bli färdiga till midsommar. Det kommer att damma och bullra från tidig morgon och vara begränsad framkomlighet, säger projektledaren Per Andersson.

Motverka genomfart

Det aktuella området är alltså Storgatans ände och Lotsgatan.

I dagsläget har vägarna rejäla tjälskador, gatorna är raka och bjuder in till hög hastighet. Gångtrafikanter och cyklister är oskyddade och många använder Storgatan som genomfart till handelsområdet. Det är inte heller ovanligt att se bilister gena via gångtunneln under Sundsgatan.

– Trots att vägen har viss puckelpist gasar man på. Vi ska försöka göra vägen nog besvärlig för bilister, utan att stänga ute cyklister. Tyvärr finns inte plats för belyst gång- och cykelväg på Storgatan, säger Per Andersson.

– På 70-talet byggde man många breda gator, men nu vet vi att smala vägar ger högre trafiksäkerhet. Öppna, breda gator ökar hastigheterna, säger David Wiklund från Pireva.

De åtgärder som väntas är en avsmalning av vägen från sex meter till 5,5 meter.

För att råda bot på de bilister som kör gångtunneln ska vinkeln från Storgatans vändplats till gångvägen bli rejält skarpare.

Sidoförskjutningar kommer ske för att minska känslan av raksträcka. Dessutom ska växtlighet ställas fram längs vägen i hastighetssänkande syfte.

– Om inte dessa åtgärder sänker hastigheten tar vi till fartgupp, säger Per Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om