Butiksnamnet Jowa har gått i graven

Namnbyte. För några år sedan firade Jowa 100 år. Nu går affärsnamnet i graven, då Jowa Parfymeri och salong byter namn till Parelle.- På ett sätt är det tråkigt, men det är nya tider och anpassar man sig inte är det svårt att överleva, säger delägaren Gunilla Wallsten.

Piteå2007-10-06 00:00
Parfymeriet efter Piteås Storgata har varit med i Parellekedjan i närmare 30 år, men först nu har man tagit steget fullt ut och bytt namn.

Tidigare i år ställde kedjan kravet att alla anslutna butiker skulle anta kedjans namn.

- Det är framför allt för att kunna genomdriva en slagkraftig marknadsföring, säger Gunilla Wallsten, som också är styrelseordförande i Parelle.

Vissa butiksägare kände sig överkörda och valde att kliva av.

- Tiderna är annorlunda nu, det är svårt att driva något själv. Folk reser mer och handlar inte lokalt på samma sätt, därför finns det stora vinster med att man känner igen butiksnamn oberoende av vilken stad man befinner sig i.

Ångest

Färgaffären Jowa såg dagens ljus 1903. Sortimentet utökades så småningom med parfym, eftersom det gick bra ihop med färg (båda består av kemikalier). Några år senare började Johan Wallsten även framkalla film åt Piteborna, och fotoavdelningen - som senare också tog in hemelektronik i sortimentet - var född.

Jowa har alltså stått på tre ben, färg, parfym och hemelektronik/fotoframkallning.

- Alla tre har tillhört kedjor länge, men vi har ansett att Jowa varit ett starkt namn och därför valt att behålla det, säger Gunilla Wallsten.

1990 tänkte man om. Expert hade blivit ett så pass inarbetat namn att Jowa foto och radio fick ge vika.

- Visst var det beslutet förknippat med en del ångest, men då kan man fråga sig var vi varit nu om vi inte hade bytt, säger Gunilla.

2003 såldes Expert, som fortfarande återfinns i Jowa-huset och som nu tillhör den norska Expert-kedjan.

Även färgbutiken bytte namn tidigare i år.

Viss beslutanderätt

Både färgbutiken och parfymeriet är med i så kallade frivilliga fackhandelskedjor och ägs fortfarande av Gunilla och Henrik Wallsten.

- Att var medlem i en fackhandelskedja innebär att ägaren har en viss beslutanderätt om exempelvis vilka varor man ska ha i sortementet, säger Gunilla Wallsten, som menar att fördelarna är fler än nackdelarna.

Men visst finns det Pitebor som är upprörda över namnbytet.

- Det förstår jag, men om vi ska fortsätta existera måste vi anpassa oss. Det är tack vare förändringsbenägenheten vi finns kvar.

För Piteborna kommer inte namnbytet att innebära någon förändring, varken personalmässigt eller i sortimentet.

- Det är nostalgiskt att Jowa försvinner som företagsnamn, men det lever vidare i och med att byggnaden fortfarande heter Jowa-huset.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om