Nej, bussresorna ökar inte i länet. Det visar siffror från Trafikanalys som presenteras av etanolföretaget Sekab.
Hela 93 procent av de nya riksdagsledamöterna anser att det krävs satsningar som möjliggör att Sverige fördubblar kollektivtrafiken.
– Riksdagens mål är att fordonsflottan ska vara fossiloberoende till 2030 och kollektivtrafikbranschen har slagit fast ett eget mål att fördubbla antalet resor med kollektivtrafik från 2006 till 2020. Men om dessa mål ska kunna nås krävs det kraftfulla satsningar på kollektivtrafik i kombination med förnybara drivmedel, säger Lena Nordgren, på Sekab.
Oförändrat
I hela landet har antalet resor med kollektivtrafik ökat med 20 procent från 2006 fram till 2013. Men i Norrbotten är antalet resor oförändrat. Eftersom invånarantalet i länet minskat något under perioden blir ökningen av antalet resor per invånare en procent.
När det gäller hur stor del av busstrafiken som körs på förnybara drivmedel ligger Norrbotten på 8,2 procent, vilket är långt under genomsnittsnivån, 49 procent.
– Genom att göra det mer attraktivt att till exempel ta bussen i stället för bilen kan utsläppen av växthusgaser minska. Och ju fler bussar i Norrbotten som körs med biodrivmedel som etanol, desto mer ökar klimatfördelarna med att resa kollektivt, säger Lena Nordgren.