Bryggmästare Gustaf Ahlin har jobbat hela dagen med att förbereda baren inför Gyllene tiders konsert på Pite havsbad. Sedan väntar kvällsskiftet med ölbryggning i lokalerna i Nordbergs bussgarage.
– Vi har utökat bryggeriet och tagit en garageport till i anspråk. Vi hoppas också kunna hålla mer öppet för besökare under hösten då det verkar finnas ett stort intresse att komma och dricka öl och träffa oss på bryggeriet, säger Gustaf Ahlin.
Under 2017 och 2018 arbetade han själv på det nystartade mikrobryggeriet. Sedan mars 2019 har personalstyrkan utökats med två till bryggare på heltid och det behövs för att ha en chans att möta efterfrågan.
– Förra året bryggde vi 32 000 liter och redan hittills i år har vi gjort över 60 000. I slutet av augusti har vi fem nya tankar på ingång och då förbereder vi oss på att göra över 200 000 liter per år.
Kapaciteten utökas från 13 000 till 20 000 liter öl i månaden.
– Vi femdubblar produktionen. Först var vi oroliga om vi skulle klara det, men nu ser vi att det går riktigt bra. Vi säljer allt vi producerar.
Kunder över hela Sverige skriker efter mikrobryggeriets öl men på många systembolag kan det vara svårt att hitta någon av dem. Särskilt den nya surölen med hallonsmak ”How to tear down this wall” som försvinner efter bara några timmar.
– Det har varit den näst mest sålda syrliga ölen på Systembolaget efter Dugges Tropic Thunder. Hade vi inte haft slut hela tiden hade vi förmodligen slagit den med, säger Gustaf Ahlin.
– Intresset är otroligt. Det skriver folk till mig varje dag: ”Vet du när den kommer in, vet du när den kommer in”. Men tyvärr är det bortom mina händer. Vi skickar allt till huvudlagret och jag vet inte när den kommer in.
Varför tror du att det har blivit en sådan hype kring den ölen?
– Jag tror att det är en blandning av saker. Vi har träffat rätt kring pris, design och smak och skapat en bra produkt. Då lyckas man, säger Gustaf Ahlin.
Höga betyg i Aftonbladets test av nya öl i sommar kan också ha spelat in tror han.
– Vi fick fyra plus och en stor bild i mittenuppslaget. Det var väldigt roligt.
Totalt har bryggeriet skapat ett 40-tal olika ölsorter sedan starten. Fyra av dem har nått Systembolaget och till hösten är förhoppningen att en femte produkt står på butikshyllorna. En lager som heter ”How to just pick one pils”.
– Vi kände att det saknades en lager. Den har funnits på restauranger ett tag där den går bra, säger Gustaf Ahlin.