Bromsa inte vid vattenplaning

Det har regnat mycket i sommar vilket gör att det ofta finns mycket vatten på de spåriga vägarna. För många bilister är det självklart att ha bra vinterdäck, men sommardäcken är ofta dåliga. Risken för vattenplaning ökar ju mer slitna däcken blir och om hastigheten är för hög.

Det ihållande regnvädret gör att vattnet inte hinner rinna av vägen och risken för vattenplaning ökar.

Det ihållande regnvädret gör att vattnet inte hinner rinna av vägen och risken för vattenplaning ökar.

Foto: Gunnar Ask

Piteå2015-07-29 14:38

Undersökningar visar att cirka var sjätte trafikolycka på sommaren beror på däck. Antingen är de för slitna, passar inte för väglaget eller så är däcktrycket för lågt. Däck är en av de viktigaste riskfaktorerna i olyckor med dödlig utgång där personbilar är inblandade.

Företaget Nokian Tyres har genomfört ett test som visar att bilen med nya sommardäck började vattenplana vid cirka 80 kilometer i timmen, medan bilen med däck som hade hälften så bra mönsterdjup började vattenplana vid 60 kilometer i timmen. Enligt lag ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Enligt Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres, finns det dock inga tekniska grunder för så litet mönsterdjup.

– Bötesgränsen för slitna däck är alldeles för låg. Sommardäck borde ha minst fyra millimeters mönsterdjup, säger Ostrovskis, som ger flera råd när vattnet forsar på vägbanan.

De handlar om att ha bra däck, att undvika att köra i de vattenfyllda spåren, och undvika stora vattensamlingar på vägen. Börjar bilen vattenplana går den inte att styra och då är det helt fel att bromsa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om