Videon är inte längre tillgänglig
Dansbiennalen Dans i skolan för alla, arrangeras i år för fjärde gången. Startskottet för årets biennal gick på onsdagen på Nordanå kulturcentrum i Skellefteå där bland annat en Isadora Duncan-workshop, rysk dans och jazzdansimprovisation stod på programmet för dagen.
Biennalen ska fungera som en nationell mötesplats för lärare, rektorer, politiker, danskonstnärer, forskare och näringsliv med syfte att inspireras och diskutera dansens plats på skolschemat.
Skapar förståelse
– Dans är ett fantastiskt språk som förstås av alla och som utvecklar barns empati och skapar förståelse och delaktighet. Dans på skolschemat låter barnen förstå att var och en duger som den är, säger Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef för Institutet Dans i skolan.
På torsdagen hade biennalen flyttat norrut och tagit plats på Acusticums stora scen. Där bjöds det på en föreställning, framförd av både bredd och elit. Barn från Norrmalmskolan och studenter vid danslärarutbildningen vid LTU framförde en dans med koreografi av Isadora Duncan.
Rysk dans
Det följdes av danser av elever från Svenska Balettskolan. Imogen Moss frramförde den andra féen ur Törnrosa och Mani Samawi dansade Drummer boy. På programmet fanns också rysk dans, framförd av barn ur gruppen Druzhba från Arkangelsk. Första solisterna AdilijiangAbudureheman och MinjiNam från Kungliga baletten i Stockholm dansade ett pas de deux ur Korsaren.
Besökarna i de närapå fullsatta bänkraderna fick se en blandad föreställning där bredd och elit, klassiskt och modernt, avlöste varandra.