- Vi funderade över hur vi skulle få in pengar till brandmännens idrottsförening. Då kom jag på att vi kan göra en kalender. Det är ju ganska stort i USA, säger initiativtagaren och brandmannen Magnus Lovenlund.
Hans idé fick stort gehör på brandstationen.
- Det här är ju en kul grej också. Vi får se om det blir en höjdare även för köparna, säger han.
Fem halvnakna
En sponsor står bakom finansieringen och 50 kalendrar är klara för försäljning.
- Det är nog alldeles för få exemplar så det kan bli så att vi trycker fler. Vem vet det här kanske blir årets julklapp? skrattar brandman Jonas Örjestad.
Han är fotografen som ligger bakom bilderna, en för varje månad.
- Jag har sett till att alla motiven är kopplade till vårt yrke. Det är det enda temat vi har haft, säger Jonas Örjestad.
Han är själv modell för april månads bild hållandes en brandyxa och utan kläder på överkroppen. På bilden för november poserar en brandman utan tröja med en brandsläckare och motivet för julibilden är fem halvnakna brandmän framför en brandbil för att ta några exempel.
"Mamma klagade"
Alla är dock inte lika nöjda med bilderna.
- Min mamma klagade. Hon tyckte att det var för lite avklätt i kalendern, skrattar en brandman.
Brandmännen i Piteå har tidigare sålt liknande kalendrar. Då har modellerna varit kolleger i Stockholm och pengarna har gått till en fond för skadade brandmän.
- Vår styrka nu är att lokala killar är med. Det blir mycket lättare att sälja, säger Jonas Örjestad.
Totalt deltar runt hälften av personalen på bild. Samtliga är män. Pengarna som dras in kommer att användas till friskvårdssatsningar inom brandmännens idrottsförening.