Max och Piteborna har vid det här laget en lång relation. Redan 1973 etablerades hamburgerkedjan i Piteå. Från början i en tidigare bensinstationsbyggnad, men 1981 invigdes den restaurang som eldhärjade i september 2013.
På 70-talet var konceptet inte riktigt som idag. Då serverades rätter som biff a´ la Lindström och stekt rödspätta vid sidan av hamburgare.
Nytt och stort
Branden för två år sedan var en tuff smäll, men Max valde att gå på offensiven. Bara någon dag efter branden kunde Piteborna köpa burgare i en mobil grillvagn.
– Grillvagnen var en förlustaffär och det hade varit mer ekonomiskt att ha stängt, men vi såg det som en service till Piteborna, säger Johnny Klippmark.
När försäkringsfrågan var utredd tog Maxledningen beslut att bygga en helt ny och nästan dubbelt så stor restaurang på samma plats till en kostnad av cirka 20 miljoner kronor.
"Det är en stor satsning, men vi har valt att vara offensiva" sa Richard Bergfors, vd för Max.
Hittat tillbaka
Den nya restaurangen är designad efter ett nytt koncept med syftet att effektivisera serveringen. En förändring är expressystemet där kunden själv knappar in och betalar sin beställning i en automat.
– Vi är först med det i Sverige i vår bransch. Det tar tid att vänja sig, men cirka 30 procent av våra kunder använder systemet och det ökar hela tiden, säger Johnny Klippmark.
Max i Piteå sysselsätter 40-45 personer hel- eller deltid under sommarhalvåret, cirka tio färre under vintern.
Har Piteborna hittat tillbaka till er?
– Ja, Piteborna gillar oss, även om vi trodde att det skulle bli ännu mer snurr, säger Johnny Klippmark.