"Bra för Norrbotniabanan"

Regeringen föreslår att EU:s stomnätskorridor ska förlängas till Haparanda. Ett glädjebesked för alla som hoppas att det ska påskynda byggandet av Norrbotniabanan.

Nöjd. Riksdagsledamoten Leif Pettersson gläds av regeringens besked.

Nöjd. Riksdagsledamoten Leif Pettersson gläds av regeringens besked.

Foto: Lars-Göran Norlin

Piteå2018-03-22 19:02

Det är EU-kommissionen som just nu genomför en revidering av de så kallade stomnätskorridorerna i Europa. Idag tar den befintliga stomnätskorridoren ”Medelhavet – Skandinavien” slut i Stockholm. I regeringens yttrande föreslås att stomnätskorridoren ska förlängas hela vägen upp till den svensk-finska gränsen vid Haparanda samt till Oslo via Örebro.

Om stomnätskorridoren förlängs till Haparanda så tror många att det snabbar på byggandet av Norrbotniabanan.

– Som norrbottning är jag väldigt glad att vi har en regering som ser till hela landet. Nu blir det verkstad kring hela Bottniska korridoren och detta ökar väsentligt möjligheterna att Norrbotniabanan i sin helhet byggs inom rimlig tid, säger Leif Pettersson, s-riksdagsledamot med placering i trafikutskottet.

Om förslaget blir verklighet får flera infrastrukturprojekt i framförallt norra Sverige förutsättningar att söka medfinansiering från EU:s så kallade CEF-fond (Connecting Europe Facility). I och med att EU prioriterar utbyggnaden av stomnätskorridorerna så tilldelas majoriteten av budgeten inom CEF till projekt längs dessa korridorer. En förlängning innebär dessutom en möjlighet för berörda regioner att samverka i det transeuropeiska samarbetet för transport.

– Det finns ett starkt intresse i frågan från regionala aktörer och det är därför glädjande att kunna lämna detta besked. Jag har goda förhoppningar om att EU-kommissionen kommer lyssna på det svenska önskemålet – inte minst då det också finns ett starkt finskt intresse i frågan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Stomnätskorridorerna är av EU utpekade transportstråk för att bättre sammanlänka Europa. Syftet är att planera och utveckla infrastrukturen utifrån behov och tillgängliga resurser. Stomnätskorridorerna omfattar alla trafikslag (vägar, järnvägar, inre vattenvägar, sjötransportvägar och flygplatser) och särskilt anslutningsplattformarna mellan trafikslag (havshamnar, inre hamnar, flygplatser och järnvägsterminaler).

Flera möjligheter, alltså, men det många hoppas på är som sagt att byggandet av Norrbotniabanan ska ta fart.

– Norrbottens Handelskammare är otroligt nöjda efter detta strategiskt viktiga och efterlängtade besked. Vi kan konstatera att vårt budskap till infrastrukturminister Tomas Eneroth har gått fram, säger Linda Nilsson, vd på Norrbottens Handelskammare.

Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.

Byggstart i år med sträckan Umeå-Dåva.

Samtidigt pågår arbetet med järnvägsplanen fram till Skellefteå som ska vara klar 2020.

Byggstart Dåva-Skellefteå är planerad till 2024.

Om EU lägger in sträckan Stockholm-Haparanda i stomnätskorridoren är förhoppningen att regeringen ska påskynda byggstarten.

När den sista delen, Skellefteå-Luleå, planeras och byggs är oklart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om