Det är EU-kommissionen som just nu genomför en revidering av de så kallade stomnätskorridorerna i Europa. Idag tar den befintliga stomnätskorridoren ”Medelhavet – Skandinavien” slut i Stockholm. I regeringens yttrande föreslås att stomnätskorridoren ska förlängas hela vägen upp till den svensk-finska gränsen vid Haparanda samt till Oslo via Örebro.
Om stomnätskorridoren förlängs till Haparanda så tror många att det snabbar på byggandet av Norrbotniabanan.
– Som norrbottning är jag väldigt glad att vi har en regering som ser till hela landet. Nu blir det verkstad kring hela Bottniska korridoren och detta ökar väsentligt möjligheterna att Norrbotniabanan i sin helhet byggs inom rimlig tid, säger Leif Pettersson, s-riksdagsledamot med placering i trafikutskottet.
Om förslaget blir verklighet får flera infrastrukturprojekt i framförallt norra Sverige förutsättningar att söka medfinansiering från EU:s så kallade CEF-fond (Connecting Europe Facility). I och med att EU prioriterar utbyggnaden av stomnätskorridorerna så tilldelas majoriteten av budgeten inom CEF till projekt längs dessa korridorer. En förlängning innebär dessutom en möjlighet för berörda regioner att samverka i det transeuropeiska samarbetet för transport.
– Det finns ett starkt intresse i frågan från regionala aktörer och det är därför glädjande att kunna lämna detta besked. Jag har goda förhoppningar om att EU-kommissionen kommer lyssna på det svenska önskemålet – inte minst då det också finns ett starkt finskt intresse i frågan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Stomnätskorridorerna är av EU utpekade transportstråk för att bättre sammanlänka Europa. Syftet är att planera och utveckla infrastrukturen utifrån behov och tillgängliga resurser. Stomnätskorridorerna omfattar alla trafikslag (vägar, järnvägar, inre vattenvägar, sjötransportvägar och flygplatser) och särskilt anslutningsplattformarna mellan trafikslag (havshamnar, inre hamnar, flygplatser och järnvägsterminaler).
Flera möjligheter, alltså, men det många hoppas på är som sagt att byggandet av Norrbotniabanan ska ta fart.
– Norrbottens Handelskammare är otroligt nöjda efter detta strategiskt viktiga och efterlängtade besked. Vi kan konstatera att vårt budskap till infrastrukturminister Tomas Eneroth har gått fram, säger Linda Nilsson, vd på Norrbottens Handelskammare.