- Många tror att värdskap är samma sak som god service, och de hänger ihop, men är inte samma sak, säger föreläsaren Katarina Bergström från företaget Värdskapet AB.
Tillsammans med sina kollegor reser hon runt på olika arbetsplatser i norden med sina workshops/föreläsningar. Utgångspunkten är mötet mellan människor och hur verksamheter och platser kan bli mer välkomnande.
I grunden handlar gott värdskap om det gamla begreppet "behandla andra som du vill bli behandlad", eller ännu mer precist, "behandla andra som de vill bli behandlade".
- Värdskap är egentligen vanligt sunt bondförnuft, men det kallas också för konsten att få människor att känna sig välkomna. Om det är en konst kan det väl inte vara så enkelt, frågade Katarina Bergström.
Tänkvärda tips
Svaret blir att det är lätt men samtidigt så svårt att få människor att känna sig välkomna. Katarina Bergström vill inte presentera några definitiva lösningar som man kan rada upp, utan mer inspirera till tankar kring hur man ska bemöta de människor man träffar.Många möten har dock resulterat i några tänkvärda tips:
Bra information
Att vara stolt över sin produkt, det kan vara allt från en vara till en kommun eller ett land
Miljön, att till exempel ha det snyggt och fräscht
Vänlighet
Att kunden/besökaren/gästen känner att den får valuta för pengarna
Trygghet/säkerhet
Tillgänglighet
Ett annat tips är att kalla de som kommer för gäster. Finns en gäst finns det nämligen alltid också en värd.
- Att visa ansvar före nonchalans, omtanke före likgiltighet, kunskap före arrogans och föra dialog före konflikt är bevis på gott värdskap, det är inga konstigheter egentligen, men det fungerar inte alltid bra, säger Katarina Bergström.
Gott värdskap
En stor djurpark i Danmark får stå som exempel på det goda värdskapet. När Katarina Bergström besökte den sa personalen att djuren, som inkluderade exotiska arter som lejon, bara var det lilla extra. Den stora behållningen för besökarna var att komma till parken och låta personalen hjälpa dem.Med en sådan attityd är det lätt att förstå att besökarna båda kände sig välkomna och trygga.
Kommunchefen Helene Röckner som bjöd in till föreläsningen kallade den för inledning på ett framtida arbete.
- Vi ska jobba mycket med det i vår organisation och tänka på hur vi vill vara när det kommer folk till oss, kommenterade hon.