Enligt den undersökning som Postnord gjort fortsätter trenden med en stadigt ökande e-handel där 25 procent av inköpen på nätet inför julen består av just böcker. Akademibokhandeln i Piteå känner av konkurrensen och brottas sedan en tid med sviktande lönsamhet. För ett år sedan var butiken på väg att stänga men hyresavtalet gjorde att butiken blev kvar.
Respons från kunder
Kerstin Borg, vikarierande butikschef, berättar att man efter stängningshotet, fått mycket respons från kunder som varit in i butiken för att visa sitt stöd och tala om att de vill att butiken ska vara kvar. Hon kan dock förstå att många väljer att handla böcker på nätet.
– Jag tror att många tycker det är bekvämt att sitta hemma i lugn och ro och beställa böcker på nätet och slippa ge sig ut i julruschen.
Personlig service
Nu är julhandeln i full gång och kommersen pågår både i butiker och på nätet.
Vad gör ni för att möta upp konkurrensen från nätet?
– Det vi kan göra är att satsa på personlig service där vi hjälper kunden att hitta rätt. I butiken är kunden det viktigaste, säger Kerstin Borg.
Hur ser du på framtiden?
– Jag ser ljust på framtiden. Allt hänger på hur mycket kunderna handlar och man får hoppas att de som vill ha kvar butiken kommer in och köper här. Många tycker att det kan vara värt de extra kronorna att handla i butik istället för på nätet.