Boken som hjälper killar att ragga rätt

Raggningsrepliker, förhållandetips och en panel med ”Fråga Olle”. Det är bara en bråkdel av vad ”Tjejkoden – en handbok för killar” innehåller, som sedan förra veckan går att köpa i fysiska exemplar.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-02-20 22:41

Det är tre glada UF-företagare som träffar UNG. Sofia Öhman, Ida Rosengren och My Jonsson läser alla tredje året ekonomi på Strömbacka.

De berättar att allting började i just skolan, där de i entreprenörskapskursen skulle starta ett UF-företag.

– Vi pratade om problem man stöter på i vardagen och hur man kan lösa det med produkter, och kom fram till att de största problemen tjejer i vår ålder brukar ha faktiskt är killar, säger Sofia Öhman.

Både för singlar och upptagna

Slutsatsen ledde till planen att göra en bok. Efter en tids diskuterande om ”idéer kring idén” kom de äntligen igång.

– Vi har kommit på allt vi vill ha med själva, men sedan har vi vidareutvecklat det och ställt frågor till folk, pratat med människor, för att se vad som är bra att ha med, förklarar Ida Rosengren.

– Och för att få en allmän syn över hur tjejer har det, tillägger My Jonsson.

Gänget förklarar att boken är skriven ur ett ganska generellt perspektiv – hur de flesta tjejer har det – och att det är svårt att rikta in sig på någon speciell personlighet då alla människor är så olika.

Men så är ju boken inte så strikt och allvarlig, utan rätt så skämtsam.

– Boken innehåller olika grejer, och riktar sig till alla, oavsett om man är singel eller i ett förhållande, säger Sofia och syftar på de två olika kapitlen boken är uppdelad i.

Tips, frågor och svar

Förutom de olika delarna som boken är uppdelad i, till exempel ”hur du beter dig på krogen” och diagram över enkäter, var en annat idé som dök upp att försöka få Olle Waller från Fråga Olle-dokumentären att medverka.

Detta löstes genom att, helt enkelt, mejla honom och fråga.

– Sen satte vi upp affischer i skolan för att uppmärksamma det och lät eleverna ställa sina frågor till oss, som vi sedan mejlade till och lät honom besvara, berättar gänget.

Tid och pengar

I slutet av boken finns resultatet med. Ida Rosengren, My Jonsson och Sofia Öhman har svårt att hålla sig från att le när de förklarar hur allt gått till och alla håller med om att det varit roligt att jobba med.

Tryckkostnaden har de stått för själva, men förutom det så har tid varit det som kostat mest.

– Fast det har varit så roligt, så det har vi inte riktigt tänkt på, avslutar de med ett skratt och nickar samtyckande åt varandra.

FAKTA Tjejkoden FAKTA UF

Tjejkoden går att köpa antingen via deras Facebook-sida ”Tjejkoden UF” eller via dem personligen. Den kostar 100 kronor, varav två av dessa går till Cancerfonden.

Träffa Tjejkoden UF på Coop Forum den 27:e februari, 17:00 – 19:00.

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat

näringsliv i utbildningssystemet.

Vid början av året utvecklas företagets idé, därefter drivs företaget vidare och eleverna får delta i mässor, tävlingar och andra arrangemang.

Ung Företagsamhets nationella mässa SM i UF-företagande där bästa UF-företag utses hålls i maj varje år.

Organisationen finansieras av sponsorer från näringslivet och de kommuner verksamhet bedrivs i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om