Enligt Patric Lundström (S), kommunstyrelsens ordförande och styrelseordförande i Pikab, kom förfrågan från SCA pappersbruk, SCA såg och H2 Green Steel i Boden tidigare i våras.
– Bakgrunden är att Piteå hamn har fått en förfrågan från tre stora aktörer om att öka sin utförsel i hamnen. För att möta upp det och klara av volymerna så behöver det investeras. Vi beviljar en borgensram på 200 miljoner kronor som hamnen så klart inte kommer att använda om det inte blir någon ny affär, säger han.
Pengarna äskades hos Pikabs styrelse och sedan klubbades beslutet om utökad borgensram igenom i kommunfullmäktige i juni. Den tidigare borgensramen uppgick till 145 miljoner kronor och blir därmed mer än fördubblad.
– Vi ville visa att vi är snabbfotade om investeringar behöver sätta i gång redan nu, säger Patric Lundström (S).
För Piteå hamn AB, eller Port of Piteå som hamnen också kallas, skulle avtal med aktörerna betyda mycket.
– Vi ser att vi är en av flera attraktiva hamnar i en väldigt stark regional utveckling vad gäller både befintliga industrier och nya industrier i den här gröna omställningen. Det kommer inte bara att påverka Piteå hamn utan alla hamnar efter kusten i norra Sverige i och med den här expansionen, säger Ulrika Nilsson, vd vid Piteå hamn.
Hon vill inte kommentera vilka aktörer som är aktuella men säger att det måste finnas ett avtal med alla tre för att satsningarna ska bli verklighet.
– Vi tittar på hur vi kan investera, expandera och utveckla hamnen samt tillgodose behoven. Vi behöver få ihop den ekvationen för att kunna gå vidare med avtal och investeringar.
Enligt Ulrika Nilsson hanterar man i nuläget i genomsnitt lite under två miljoner ton gods i hamnen i form av bland annat sågade trävaror, pappersprodukter, maskiner och även vindkraftverk till uppbyggnaden av vindkraftparken i Markbygden.
Hur mycket gods kommer ni hantera om avtalen blir av?
– Det är jättesvårt att säga, vi jobbar med det i tillståndsprocessen och det kommer att visa sig. Vi ska fördubbla vår nuvarande verksamhet men sen vill jag inte uttala mig om si eller så många ton gods.
Investeringarna handlar om infrastrukturen kring hamnen, så som magasin, hamnplatser, järnväg och bilväg.
– Det handlar om att kunna nyttja hamnen till andra godsflöden än vad vi gör i dag och hur vi då behöver anpassa hamnen på olika sätt, säger Ulrika Nilsson.