Vuxenutbildningen i Piteå har fått bingo två gånger om i år. Först blev det klart med utbildningen till integrationspedagog (PT 20160203) och nu utbildningen till digital strateg. Det är Yrkeshögskolemyndigheten som sagt ja till dessa två utbildningar.
– Digital strateg är ett relativt nytt begrepp. Det finns utbildningar i Södra Sverige och nu får vi det till Piteå. Det känns väldigt roligt, säger Karin Gebing, utbildningsutvecklare på Vuxenutbildningen i Piteå.
Nu pågår arbetet med att rekrytera lärare och för att säkerställa att utbildningen ger den kunskap som marknaden efterfrågar så har kunnigt folk knutits till utbildningen. Två av dessa är Darja Isaksson och Niklas Myhr. Båda är uppväxta i Piteå och sitter inne med gedigna kunskaper.
– I den digitala tid vi idag lever i finns ett stort underskott av strategisk kompetens i mötet mellan affär, erbjudande, kund och tekniska möjligheter. Det gör mig glad att Piteå har den här ambitionen och får den här möjligheten, säger Darja Isaksson.
Målsättningen med utbildningen är att Piteå ska utbilda Sveriges bästa digitala strateger.
Utbildningen är 60 veckor utslaget på 1,5 år och för att komma ifråga krävs förkunskaper inom information och kommunikation på gymnasial nivå samt två års yrkeserfarenhet.
– Det är riksrekrytering och vi hoppas kunna locka till oss talanger från hela Sverige. Det är bra för Piteå, länet och branschen. Vi tror att det här kan bli riktigt bra, säger Karin Gebing.
Hur många platser är det?
– Vi tar in 20 till hösten och förmodligen lika många hösten 2017. Den som vill ha en plats till hösten måste söka senast den 29 april. I utbildningen ingår 20 veckor som är förlagda ute på arbetsplatser.
Det handlar alltså om ett yrke på frammarsch och det finns en efterfrågan på den här typen av kompetens.
Vad gör då en digital strateg?
– Det handlar om att bygga digitala affärsmodeller. Att utifrån affärsmål hitta kreativa digitala verktyg och lösningar för att bli effektivare, säger Karin Gebing.
Eller som det står i programförklaringen. Som digital strateg kan man jobba inom organisationer och företag med att strategiskt och operativt leda utvecklingen inom ny teknik och digitala möjligheter. Den digitala transformation som samhället genomgår påverkar så väl varumärken som sättet att kommunicera och marknadsföra sig.