Blåsta på världens första DME-fabrik

Piteå blev blåsta på konfekten. Detta sedan det står klart att världens första DME-fabrik för tillverkning av biobränsle från skogsråvara, hamnar i Örnsköldsvik.

Forskning kring förnyelsebar energi kommer att fortsätta vid ETC. En pilotanläggning ska byggas som planerat. Dätemot byggs världens första fullskaliga anläggning i Örnsköldsvik. (Arkivbild)

Forskning kring förnyelsebar energi kommer att fortsätta vid ETC. En pilotanläggning ska byggas som planerat. Dätemot byggs världens första fullskaliga anläggning i Örnsköldsvik. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-06-29 06:00
Minst sagt snopet.
Ja, det är så ansvariga i Piteå ser på saken sedan det blivit klart att Chemrec bestämt sig för att bygga den första fullskaliga DME-fabriken i Örnsköldsvik - och inte i Piteå.
Fortsätter
- Självklart känns det både frustrerande och trist att det nu blir så här, säger Erik Persson, utvecklingschef inom energi och industri i Piteå kommun.
Inte minst mot bakgrund av det forsknings- och utvecklingsarbete som under flera år pågått vid ETC i Piteå.
- Piteå är ju liksom centrum när det gäller utvecklingsarbetet med förgasning, säger Persson.
Att den fullskaliga anläggningen nu av allt att döma hamnar i Örnsköldsvik, anser Erik Persson på inget sätt slår ut det arbete som sker vid ETC.
- Nejdå, inte alls. Som jag sa, Piteå är centrum för utvecklingsarbetet med förgasning och det kommer att byggas en pilotanläggning där konceptet med Volvo och deras lastbilar ligger fast.
Snopet
Han medger ändå att Chemrec: s besked känns snopet.
- Vi hade förstås förhoppningar. Samtidigt verkar det som om tidsaspekten gjort att Smurfit Kappa inte känner sig kunna klara den, säger Persson.
Det är nämligen Energimyndighetens energiutvecklingsråd som slagit fast att de pengar som söks därifrån måste nyttjas senast 2011.
- Vad jag har förstått, efter att ha pratat med Johan Rudberg, operativ chef vid Chemrec, har Domsjöfabriken utanför Ö-vik, hunnit längre, haft en snabbare tidsplan än Smurfit Kappa, förklarar Erik Persson.
Så trots att Piteå missar den första DME-fabriken, fortsätter planerna på pilotanläggningen.
Halv miljard
- Jodå, dessutom utesluter jag inte på något sätt att även Kappa bygger en DME-fabrik här, säger Persson.
Energiutvecklingsrådet tog på häromdagen beslut om att föreslå ett bidrag på 500 miljoner kronor till Chemrec:s DME-fabrik, som ett av de fem projekt som man vill bevilja medel till från den pott på 875 miljoner kronor som regeringen avsatt för nästa generations fordonsbränsle.
FAKTA DME-fabrik
Det har tidigare talats om en kapplöpning mellan Piteå och Michigan i USA, där en av orterna skulle bli först i världen med att få en DME-fabrik.
Svaret verkar bli Örnsköldsvik, även om det definitiva beslutet är inte fattat av Domsjöfabrikens styrelse.
Projektet handlar om mycket pengar. Fabriken i Örnsköldsvik är tänkt att stå klar 2012 och blir dubbelt så stor som den som var planerad i Piteå, vilket höjer investeringskostnaden från tidigare aviserade 1,3 miljarder kronor till 2,8 miljarder kronor.
Varje förgasare kommer att bli 25 gånger större än den DME-pilot som i höst byggs vid Smurfit Kappa.
Bidragen på 500 miljoner kronor måste dock godkännas av EU först, för att slutligen kunna klubbas vid Energinämndens möten antingen i september eller november.
Forskningen kring svartlut och DME i Piteå tillsammans med ETC i Piteå kommer att fortsätta.
Domsjö fabrik är en del av före detta Modokoncernen och drivs av en grupp svenska ägare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om