I snitt passerar 1 100 bilar Rådhustorget varje dygn. När fordonstrafiken ska samsas med gångare och cyklister kan farliga situationer uppstå enligt gatuchefen Micael Kemi.
– Det är trafikfarligt när bilar kör över torget och man är nära de oskyddade trafikanterna. Vi byggde om Rådhustorget för ett antal år sedan och det är ombyggt för att vara ett gångfartsområde. Nu har vi beslutat att stänga ute biltrafik från torget på prov, säger han.
Avstängningen av torget gäller juni, juli och augusti nästa år. Förutom att minska den farliga trafiksituationen hoppas kommunen kunna fylla Rådhustorget med aktiviteter.
– Vi vill att det ska vara en levande torghandel och vi måste jobba proaktivt för att fylla torget under den här tiden. Det finns redan uteserveringar och vi vill att det ska vara ett attraktivt torg och att man ska kunna visats på det utan att störas av biltrafik, säger Micael Kemi.
Det finns ett medborgarförslag om att stänga av biltrafiken på torget, men det har kommunen beslutat att avslå.
– Medborgarförslaget var att öppna Aronsgatan förbi Sparbanken för genomfartstrafik för bil och det kommer vi inte att göra. I förslaget ville man stänga torget permanent för biltrafik, men vi stänger det på prov och efter det får vi fundera på en eventuell permanent avstängning, säger gatuchefen.
Att öppna bussuppfarten från Hamnplan till Trädgårdsgatan vid Badhusparken är ett förslag som lyfts av fler Piteåbor, men det är ingenting som kommunen nappat på.
– Det skulle kunna vara ett alternativ, men det kommer vi inte att göra. Det är Pitebo som äger vägen och det är ganska hög nivåskillnad mellan gatorna som kräver stora insatser, säger Kemi.
Inför och efter avstängningen av Rådhustorget ska kommunen mäta trafikflödet i centrala Piteå.
– Innan torget blev ett gångfartsområde var det omkring 2 600 fordon som passerade varje dygn. Folk har börjat ändra beteende i trafiken och nu är vi nere på 1 100 bilar, säger Micael Kemi.
Efter avstängningen av torget nästa sommar ska man utvärdera läget med hjälp av trafikflödesmätningarna.
– Vi har tänkt mäta det under hösten och det är därför vi satt avstängningen ett år bort så vi får ett underlag att jämföra med. Vi kommer att ha en dialog med företagare och berörda fastighetsägare under hösten för ta in deras synpunkter innan vi går vidare, säger gatuchefen.
En av dem som berörs mest av ett avstängt torg är Ica-handlaren Daniel Stenmark. Han har tidigare varit kritisk när biltrafiken varit avstängd.
– Det är ingen som har pratat med mig än. Jag har aldrig varit mot en stängning av torget, det jag har varit mot är att man gör om Hamnplan till en blindtarm och återvändsgränd, säger han
I tidigare diskussioner med kommunen har Stenmark framfört att man bör öppna vägen mellan Hamnplan och Trädgårdsgatan för biltrafik.
– Skulle man öppna upp där får man i alla fall en cirkulation runt centrum. Stänger man bara torget utan att göra någon annan öppning kommer det att påverka mig under vår viktiga sommarförsäljning och det är såklart inte roligt. Dialog är superviktigt, jag hoppas de prioriterar det och tar kontakt med mig, säger han.