Bilentusiaster samlades i vårsoligt Piteå

För sjunde året i följd höll Race i Norr sin vårträff för motorintresserade i Piteå. I lördags samlades entusiaster från hela länet på Noliaparkeringen och visade upp sina nyputsade skönheter som blänkte i vårsolen.

Jeanette Skogh och Lisa Segerstedt Stenlund tog en paus från minglandet och njöt av en picknick i solen.

Jeanette Skogh och Lisa Segerstedt Stenlund tog en paus från minglandet och njöt av en picknick i solen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-05-04 06:00
Föreningen Race i Norr startade som en mejlinglista i Skellefteå för några år sedan.
- Det började som en helt informell grej. Nu arrangerar vi vårträffen för sjunde året i rad och många ser den som ett startskott på säsongen. Det brukar komma 100-150 bilar från hela länet och Piteå är ett centralt och bra ställe att vara på, berättar Gustaf Ulander, en av arrangörerna.
Bilarna som samlades på Noliaparkeringen var av alla det slag. Exklusiva märken som Dodge Viper och Lamborghini samsades med gamla folkabussar och vanliga familjebilar.
- Det är så vi vill ha det. Många av fordonen är fina bruksbilar som ägarna putsar lite extra på. En del har skruvat halva natten för att kunna köra hit, säger Ulander.
Cool Westfield
Daniel Lindgren, Hortlax, var en av många som besökte vårträffen. Hans coola Westfield, med fem-cylindrig Volvo turbo-motor, ville de flesta titta lite närmare på.
- Jag har byggt den själv. Den blev ganska bra så jag är nöjd, säger han.
Varför åker man på en sådan här träff?
- Det är kul att träffa människor som är intresserade av samma sak och man får många nya idéer. I kväll (läs:lördag) är det tävling och det blir kul att prova bilen - den har ganska många hästkrafter, säger Lindgren hemlighetsfullt.
Tävling
Tävlingen hölls på den gamla flygbasen i Fällfors, eller Skellefteå drive center som den numera kallas. Där finns en av Sveriges längsta racingbanor, drygt 4 kilometer lång, och en fullängds dragracingstrip - 402,33 meter.
- Tidigare körde många illegal racing i samband med vårträffarna. Nu försöker vi stävja buskörningen genom att köra laglig streetracing under ordnade former i stället, berättar Gustaf Ulander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om