Bostadsrättsföreningar satsar på laddstationer

Bostadsrättsföreningarna Bilen och Chauffören storsatsar på elbilsladdare. Nu är man tillsammans i färd med att resa 143 laddstolpar på sina parkeringar.

Bostadsrättsföreningarna BRF Bilen och BRF Chauffören gör gemensam sak och installerar 143 laddstolpar på sina parkeringar. Nu kan de boende både använda motorvärmaruttagen och ladda sin elbil. Ulf Sandström och Magnus Lundberg ser projektet som en framtidsinvestering.

Bostadsrättsföreningarna BRF Bilen och BRF Chauffören gör gemensam sak och installerar 143 laddstolpar på sina parkeringar. Nu kan de boende både använda motorvärmaruttagen och ladda sin elbil. Ulf Sandström och Magnus Lundberg ser projektet som en framtidsinvestering.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2023-10-21 17:30

Under de senaste åren har både hyresgäster och lägenhetsägare riktat kritik mot fastighetsägare och föreningar som inte erbjuder laddmöjligheter för elbilar. Nu väljer de intill varandra belägna bostadsrättsföreningarna Bilen och Chauffören i Piteå att satsa. Tillsammans uppför man nu 143 laddstolpar på de boendes parkeringar.

– Det började bli en 4-5 boende som köpte laddhybrider och på grund av brandrisken förbjöd vi dem att ladda i garage. Vi satte upp två laddare utomhus för att de skulle kunna ladda. Det blev däremot inte så praktiskt. Ju snabbare vi kan fixa en bra lösning desto mer attraktiva blir vi ju, säger Ulf Sandström, ordförande i BRF Bilen och fortsätter:

– Jag tror att vi kommer att ha mer än hälften av de boende som kommer att vilja ladda sina bilar på tio år.

undefined
BRF Bilens ordförande Ulf Sandström tror att cirka hälften av boende kommer att köra elbil inom tio år. "Ju snabbare vi kan fixa en bra lösning desto mer attraktiva blir vi ju", säger han.
undefined
Miljoninvesteringen som görs av bostadsrättsföreningarna Bilen och Chauffören gör att de boende nu både kan nyttja fjärrstyrda motorvärmare men också ladda sina elbilar.

Satsningen gäller för utomhusparkeringarna och betingar en investering på totalt cirka 2,5 miljoner kronor, där föreningarnas ambition är att få tillbaka hälften i statliga bidrag. Både Ulf Sandström och BRF Chaufförens ordförande Magnus Lundberg ser det hela som en investering.

– Det här blir en investering som betalar sig på sikt. Det underlättar för de boende och värdet på fastigheten går också upp. Det finns flera vinster i detta, säger Magnus Lundberg.

undefined
Bostadsrättsföreningarna BRF Bilen och BRF Chauffören ligger invid varandra och delar också kontor. Nu genomför man även laddstolpsprojektet tillsammans.

Projektet tillåter föreningarna att slå två effektiviseringsflugor i en smäll. Då man tidigare saknat fjärrstyrning för motorvärmare har man inte kunnat individanpassa elanvändningen hos de boende, vilket lett till elsvinn och onödigt höga elkostnader. När man därför önskade byta ut stolparna passade man också på att modernisera och addera laddning för elbilar.

– Vi vill för rättvisans skull att alla ska betala för sin egen ström. Nu kan de boende fjärrstyra sina motorvärmare och vi kan avläsa förbrukningen. På köpet får man också ett elbilsuttag. Har man inte elbil fortsätter man använda stolpen som motorvärmare. Har man elbil kan man också ladda sin elbil, säger Magnus Lundberg.

undefined
BRF Chaufförens ordförande Magnus Lundberg ser flera fördelar med att effektivisera elanvändningen och samtidigt erbjuda laddmöjligheter till elbilsägare. "Det underlättar för de boende och värdet på fastigheten går också upp. Det finns flera vinster i detta", säger han.

För att säkerställa lokalt förankrad service har Pite Energi kontrakterats för jobbet.

– Pite Energi kom med en bra lösning som också är lokalt förankrad, vilket vi tycker är viktigt. Då finns det service på nära håll och de hade också ett attraktivt erbjudande, säger Ulf Sandström.

Ulf Sandström berättar att reaktionerna från de boende varit positiva.

– Vi hör bara positiva reaktioner. De som vill köra elbilar måste ju kunna ladda sina bilar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!