Bilbolaget satsar på el

Bilbolaget satsar på snabbladdare för elbilar. I lördags invigdes laddaren och det första kvartalet är det gratis för allmänheten att ladda sin elbil.

Snabbladdare. På lördagen invigdes den nya snabbladdaren för elbilar vid Bilbolaget i Piteå. Sara Jonsson, Pite energi, och Stefan Magnusson, Bilbolaget, fanns på plats för att demonstrera och svara på frågor.

Snabbladdare. På lördagen invigdes den nya snabbladdaren för elbilar vid Bilbolaget i Piteå. Sara Jonsson, Pite energi, och Stefan Magnusson, Bilbolaget, fanns på plats för att demonstrera och svara på frågor.

Foto: Torbjörn Carlsson

Piteå2018-02-03 17:26

Möjligheten att ladda elfordon blir mer och mer efterfrågad och behovet av laddstationer till elbilar växer snabbt och med laddstolpen hos Bilbolaget så finns det nu tre snabbladdare i Piteå. De andra två står hos Pite energi och i Stadsbergets parkeringshus.

– Vi är den nordligaste bilhandlaren som erbjuder laddning för allmänheten. Du får åka till Gävle för att hitta nästa, säger en glad Stefan Magnusson, marknadschef på Bilbolaget.

– Det är jättekul. Vi vill visa att vi tror på elbilen och vara delaktiga i den här utvecklingen. Nu kan vi erbjuda piteborna och även genomresande bättre möjligheter att ladda sin elbil.

Hur lång tid tar det att tanka?

– På 20 minuter kan man tanka 80 procent av bilens laddning.

Pite energi är en del av den här satsningen och har dragit fram elkapacitet som räcker för fem laddstolpar.

– Det är en del av vår strategi att möjliggöra längre körsträckor för elfordon genom att bygga laddinfrastruktur. Vi installerar inte billaddare på marknaden, men vi samarbetar och erbjuder helhetslösningar till de som vill satsa, säger Sara Jonsson, säljare på Pite energi.

Infrastrukturen har varit lite av en "flaskhals", men utvecklingen går fort och fler laddstolpar är på gång på många håll i landet.

– Det jobbas hårt för att bygga ut systemet. Vi som bilbolag måste vara på så att kunderna vågar ta klivet. Från 2017 satte vi upp målet att vi de närmaste fem åren ska vi fördubbla försäljningen av el- och hybridbilar varje år, säger Stefan Magnusson.

Infrastrukturen är självfallet oerhört viktig, men en annan faktor är priset för elbilar som ofta ligger högre än fossila bilar.

– Ja, men från 1 juli så finns det subventioner på 60 000 kronor för den som köper elbil. Dessutom är en elbil långsiktigt billigare eftersom det kostar 1,50-2 kronor per mil att tanka en elbil, säger Stefan Magnusson.

Elbilarnas kapacitet påverkas av kyla, men utvecklingen av batterier går hela tiden framåt.

– Vi har testat i 26 minusgrader och körde 13,5 mil. Det är inget stort problem och elbilen är framtiden som vi ser det.

Samtidigt ökar antalet laddboxar (ej snabbladdare) i hemmen. Inte minst är det många bostadsrättsföreningar och företag som satsar och från den 1 februari går det att få 50 procent av installationskostnaden i bidrag (max 10 000).

– Vi kan erbjuda laddboxar monterade och klara för 17 000 kronor, säger Sara Jonsson.

FAKTA Elbilar

Elbilen är överlägsen när det gäller utsläpp vid körning.

Tillverkningen av batteripaketet är sämre.

Från den 1 juli subventioneras elbilar med 60 000 kronor.

Infrastrukturen av laddstolpar är under stark framväxt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om