"Betala aldrig en bluffaktura"

Godkänn aldrig ett avtal per telefon. Och betala inte! Bestrid fakturan och polisanmäl bedrägeriet, så lyder Svensk handels och konsumentrådgivningens allmänna råd om bluffakturorna.

PITEÅ2012-11-13 06:00

I Ulla Åströms fall, hetsades hon att "välja" det minst onda, det vill säga ett ett-årsavtal. Trots att hon inte alls ville ha tjänsten. Hon gick med på att betala i ett år, en kostnad på 16 788 kronor.

Men även om man lurats att "godkänna" ett avtal man inte vill ha, kan man protestera. Och vinna.

Betala inte!
Åström fick hjälp av kommunens konsumentservice, där man har stor erfarenhet av blufföretag, falska fakturor med mera. Svensk handel har också mängder av råd/information och en varningslista där blufföretag noteras. Om man drabbas berättar konsumentvägledaren Maria Lidström vad man ska göra:

1) Godkänn ingenting per telefon. Begär skriftlig information.

2) Betala inte!

3) Bestrid fakturan. Motivera med att inget avtal finns eller - som i Åströms fall - "på grund av vilseledande information vid avtalets ingående". Skriv att du inte har för avsikt att betala och gärna också att bedrägeriet har polisanmälts.

4) Gör en polisanmälan.

5) Ta kontakt med konsumentvägledning eller liknande om du behöver hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om