PT har i tidigare berättat om den skarpa kritik som riktats mot Piteå kommuns medverkan i etapp ett av satsningen ute på Lindbäcksstadion. Åsikter har förts fram om att kommunen skulle bryta mot kommunallagen, detta genom att gå in och stötta det privata exploateringsbolaget Darkathlon AB.
Ett reviderat förslag arbetades sedan fram och när kommunfullmäktige sammanträdde på måndagen hade finansieringen förändrats på en punkt:
Istället för att kommunen betalar 3,5 miljoner för avtäckning och schaktbotten för "tunnelns" första 400 meter samt el och VA, ska nu kommunen stå för 2,5 miljoner, något som endast ska gå till infrastruktur (el, VA etcetera).
Totalt blir nu kommunens satsning 14 miljoner kronor istället för 15 miljoner. Det privata bolaget står för 41 istället för 40 miljoner.
Kommunen och Darkathlon har också tecknat ett nytt genomförandeavtal för etapp ett där gränsdragningen för vem som ska stå för vad förtydligats:
- Vi har förändrat ansvarsgränsen ytterligare. Vi har resonerat med jurister och det finns en risk att vi kan får uppenbara konflikter om vi blandar oss in schakt och grundläggning. Vi har en gemensam entreprenad, men vi tecknar var för sig våra avtal med entreprenören, sa Mats Berg, kommunchef som tillsammans med processledare Stefan Lundmark presenterade de nya förslaget.
Reserverade sig
Klart är att kommunen också står för campingplatser, parkeringsplatser, infart, dagvatten, belysning, kantsten samt förbättring av ytan vid det befintliga servicehuset.
– Det är sådant anläggningen har nytta av i alla fall, oavsett om det blir någon skidtunnel eller inte, sa Peter Roslund (S), kommunalråd.
Både Elisabeth Berg (M) samt Johnny Åström (NS) ifrågasatte varför just en miljon kronor skulle dras av från markarbetet till tunneln, men accepterade de förklaringar som gavs.
– När vi börjar ta in anbud så får vi ser vart vi landar, det kan också bli 2,5 miljon eller tre miljoner, det vet vi inte riktigt ännu, sa Roslund, som anser att den största förbättringen med det nya avtalet är att om något skulle hända med schaktbotten under tunneln så blir det hela det privata bolagets ansvar.
Efter en längre debatt var politikerna i stor sett överens om att gå in med 14 miljoner kronor i projektet.
Både Skolpartiet och Sverigedemokraterna reserverade sig dock, baserat på de gamla handlingarna i ärendet ansåg Skolpartiet att satsningen fortfarande bryter mot kommunallagen och ville få tid att gå igenom det nya förslaget. SD ville se en satsning på endast 11,5 miljon och helt lyfta bort posten på 2,5 miljoner.