Leif Pettersson sitter i riksdagens trafikutskott och han har träffat infrastrukturminister Anna Johansson efter hennes uttalande i tisdags.
– Det är Trafikverket som håller i det här och det är sagt att bygget av den första etappen kan påbörjas under 2018. Jag vill poängtera att beslutet att bygga Norrbotniabanan hela tiden stått fast. Där är vi socialdemokrater eniga med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Sökt EU-medel
Byggstart 2018 eller om det nu skulle bli 2019 handlar om den cirka en mil långa sträckan mellan Umeå och Dåvamyren.
En ganska liten bit?
– Ja, men vi måste ju börja någonstans. Samtidigt kan vi jobba med järnvägsplan och miljökonsekvensbeskrivning för sträckan Umeå - Skellefteå och sedan bygga den delen, säger Leif Pettersson.
För planeringsarbetet har regeringen ansökt om EU-medel och ett besked är att vänta i juni. Om beskedet blir positivt, vilket de flesta verkar tro, så finns det något att utgå från och planeringen/projekteringen är beräknad att ta två-tre år.
Korridoren
Spaden i jorden våren 2018, alltså, eller möjligen 2019?
– Egentligen spelar det mindre roll. Det viktiga är att vi får stadga och styrfart på det här projektet. Ja, det skulle vara om det blev regeringsskifte och borgarna stoppade det, säger Pettersson.
Nästa EU-ansökan handlar om planeringsarbetet för sträckan Skellefteå - Luleå och den ska vara inne före årsskiftet.
Och projektet brådskar, om EU ska ge stöd så måste Norrbotniabanan vara klar senast 2030.
Samtidigt finns det inget beslut om sträckningen genom Piteå och den breda korridor som nu är avsatt påverkar delvis utvecklingen i kommunen.
– Det är inte bra att det drar ut på tiden och det går trögt, men nu tror jag att Trafikverket snart tar tag i det. Min förhoppning är att det arbetet påbörjas i år och blir klart 2016, säger Piteås kommunalråd Peter Roslund.