Ballet of Ukraine var i december på turné i åtta svenska städer.
"Nu kan du uppleva dansare i världsklass från Ukrainas balett", gick att läsa på Studio Acusticums hemsida inför ensemblens uppsättning av Nötknäpparen i Piteå.
Men efter att en anonym blogg delat uppgifter om att kompaniet egentligen skulle vara ryskt undersökte SVT:s Kulturnyheterna gruppen närmare – och många spår ledde till Ryssland.
Varken företaget eller dess ägare fanns registrerade i ukrainska databaser – och ägaren hade utbildats och varit verksam i både Ukraina och Ryssland, samt jobbat för ett ryskt balettkompani. Hälften av dansarna i Ballet of Ukraine är dessutom i dag verksamma i Ryssland, skriver SVT.
Men fler aktörer än så är inblandade i kompaniet, visar granskningen. Föreställningen har sålts in i Sverige genom ett norskt eventbolag som ägs av en rysk medborgare och intäkterna från baletten har gått till ett schweiziskt företag – ägt av en annan rysk medborgare.
PT har varit i kontakt med Studio Acusticums konserthuschef Roger Norén, som beklagar att gruppen uppträtt under falska föreställningar.
– Det är naturligtvis förfärligt, inget snack om den saken. Vi kunde inte ana att det fanns kopplingar. Det är förstås ingenting som skulle arrangerats om vi hade känt till det, säger han.
Norén berättar vidare att Nötknäpparen inte är en föreställning de själva köpt in, utan att Ballet of Ukraine hyrde lokalen. Vilka som får arrangera är Acusticum "generellt hårda med".
– Det finns en fint konserthusnätverk där vi brukar kolla upp arrangörer. Den check vi har på turnerande akter har vi genom nätverket och där hade vi inte fått till oss några varningssignaler. Det är beklagligt att det brustit, det är vi de första att beklaga, säger Norén.
Klontrupper som Ballet of Ukraine har varnats om tidigare, sedan flera år tillbaka. Några veckor innan Nötknäpparen spelades i Piteå ställdes en kommande turné med ett annat balettkompani in på flera svenska konserthus, efter uppgifter om rysskopplingar.
I samband med det började Studio Acusticum tacka nej till alla "liknande förfrågningar".
– När misstankarna kring kompanierna började rulla tackade vi nej till alla erbjudanden som kom efter detta. Vi fortsatte inte med någon kontakt med de som kunde anses vara tvivelaktiga arrangörer, säger Roger Norén.
Fanns det då anledning att undersöka Ballet of Ukraine närmare?
– Det är klart att vi internt började fundera på om det stod rätt till, men det fanns fortfarande inte några sådana indikationer i de nätverk som vi hade att tillgå, inga varningar.
Ni funderade på om det "stod rätt till" men tog ändå emot kompaniet?
– Jag kan inte svara på om de misstankarna kom före eller efter föreställningen. Men i de nätverk som vi har tillgång till och de aktörer vi litar på så hade sådana misstankar då inte väckts kring det här kompaniet, säger Roger Norén.
Studio Acusticum ser bara positivt på SVT:s granskning och uppskattar att problemet synliggörs, uppger konserthuschefen.
– Vi är glada att den här undersökningen gett resultat och att vi kan vara ännu mer vaksamma i framtiden, säger han.
Hädanefter lär kontrollerna stärkas.
– Så tänker jag att det automatiskt kommer att bli. Det är ingen som vill förknippas med kopplingar till Ryssland. Absolut inte. Det tar vi bestämt avstånd ifrån, säger Roger Norén, och menar att de har en viktig roll att ta i demokratifrågor.
– Kulturvärlden står väldigt enad i frågan om Ukraina och ser otroligt allvarligt på situationen där. Demokratifrågan är en hjärtefråga och vi hoppas att vi kan vara med och belysa orättvisor speciellt på demokratiområdet. I det kommer vi att vara en aktiv spelare framöver.