För PiteEnergi handlar det om att byta nästan 22 000 elmätare till en kostnad av närmare 40 miljoner kronor. Ett arbete som påbörjades 2005 och beräknas vara klart absolut senast 1 juli 2009 då den nya lagen träder i kraft.
- Det är mycket pengar, men kostnaden läggs in i den budgeterade verksamheten under flera år. Vi har flera anställda igång som arbetar med mätarbytet, berättar Carl Wanhainen, elnätchef på PiteEnergi.
Byter mätare
En av dem är Mikael Westerlund. PT var med när han bytte mätare åt Staffan Pettersson på Lyckovägen i Piteå. Under deviset "AlltidMättRätt" åker Westerlund runt och installerar de nya mätarna. Ett arbete som inte tar särskilt lång stund.- Det gäller bara att få tag i kunden så att någon är hemma när vi kommer, säger Mikael Westerlund och skruvar vant loss den gamla mätaren.
Kunden Staffan Pettersson följer intresserat arbetet. Han tycker att det är bra med nya mätare, men konstaterar samtidigt vikten av att ha koll själv.
- Jag vill ha koll på förbrukningen och läser själv av mätaren varje månad och även om det sköter sig självt i framtiden kommer jag nog att fortsätta med det.
Inte igång överallt
En del kunder fick, som sagt, sina nya elmätare redan 2005, men det innebär inte med automatik att systemet är igång överallt.- I vissa områden är det igång, men i andra är det fortfarande preliminär förbrukning som gäller. Kommunikationen mellan de enskilde elmätarna via våra mätstationer och datorerna på huvudkontoret är inte fullt utbyggd än, men vi löser det eftersom, säger Carl Wanhainen.
- Men i god tid till att lagen träder i kraft ska systemet fungera fullt ut för alla kunder. Det handlar om att lösa en del tekniska frågor, men det är inga stora problem, försäkrar Wanhainen.
I vissa områden handlar det om att så kallade koncentratorer i PiteEnergis mätstationer ska installeras. I Piteås centrala delar är det fibernätet som nyttjas för kommunikationerna.