Åtgärder vidtas efter brister

Åtgärder ska vidtas för att den interna kontrollen av kontokort och tjänsteresor ska bli bättre i Piteå kommun. Det beslutade kommunstyrelsen under måndagen.

Skärps. I dag finns cirka 310 tankkort som används av kommunens anställda. Rutinerna kring användningen ska nu skärpas. (Arkivbild)

Skärps. I dag finns cirka 310 tankkort som används av kommunens anställda. Rutinerna kring användningen ska nu skärpas. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2017-01-23 19:40

Som PT tidigare berättat har företaget KPMG på uppdrag av Piteå kommuns revisorer genomfört en granskning av kontokort, tjänsteresor och förmåner i kommunen.

Syftet med granskningen har varit att kartlägga vilka rutiner och riktlinjer som finns när det gäller nyttjande av kontokort, tjänste­resor och förmåner samt vilken uppföljning och kontroll som görs av hur detta efterlevs. Syftet har också varit att bedöma om rutiner och ­anvisningar är ändamåls­enliga.

Revisorernas sammanfattade bedömning är att: ”Den interna kontrollen avseende kontokort och tjänsteresor inte är tillräcklig” i kommunen.

Helena Stenberg (S), kommunalråd, konstaterade under kommunstyrelsens möte att det i dag "saknas rutiner" för detta.

Kommunchefen Ylva Sundkvist får nu i uppdrag att kommunstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder, det kan handla om en skärpning av rutiner och anvisningar.

Politikerna ska sedan få en återrapportering kring vad som beslutas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om