Videon är inte längre tillgänglig
Den 1 oktober infördes systemet med aktivitetsrapporter på arbetsförmedlingarna. Ett system där den arbetslöse månadsvis ska redovisa vilka jobbsökningsåtgärder som vidtagits under tiden som gått. Rapporteringen görs i efterhand, vilket innebär att septembers jobbsökande rapporteras in mellan den 1 och 14 oktober. I Piteå finns cirka 500 personer som initialt berörs av det nya systemet. Av dessa hade omkring hälften lämnat in sin rapport fram till på måndag den 14 oktober. (På måndagen drabbades dock arbetsförmedlingen av tekniska problem varpå man förlängde tiden för inlämning fram till midnatt den 16 oktober)
Carol Hansson, arbetsförmedlingschef i Piteå, känner en viss oro för de som inte rapporterat.
– Den som inte rapporterar i tid riskerar att få en varning. Den som missar upprepade gånger riskerar att ersättniingen från a-kassan dras in helt. Men det är en sak mellan den arbetssökande och a-kassan, eftersom det är a-kassan som betalar ut ersättningen, säger Carol Hansson.
Hur vet man att de som berörs känner till de nya reglerna?
– De som är nyinskrivna på arbetsförmedlingen har blivit ordentligt informerade när de kommit hit. De som varit arbetslösa längre ska ha fått skriftlig information från a-kassan.
Varför har bara hälften gjort sina rapporter?
– Det kan jag inte svara på. Vi från arbetsförmedlingen har i dagsläget liten insyn i systemet där det framgår vilka som inte rapporterat. Eftersom det är a-kassan som betalar ut ersättningen är det de som äger frågan, säger Carol Hansson.
Enligt förra arbetsmarknadsministern Hillevi Engström är tanken med förändringen att förenkla uppföljning och minska administrationen för arbetsförmedlarna.
Då det gäller minskad administration har kritik väckts om att det skulle bli det motsatta. Enligt Lars-Erik Backström, representant från fackförbundet ST, kommer det nya systemet att leda till att arbetsförmedlare nu får ägna ännu mer tid åt adminsistration och kontroll.
– Den faran vi ser är att man lägger allt mer tid på uppföljning och kontroll, istället för att hjälpa den arbetssökande framåt, säger han.
Den ökade administrationen (åtminstone initialt) har gjort att man beslutat att skicka ut personal från huvudkontoret till de lokala kontoren för att hjälpa till vid den första anstormningen av inskickade aktivitetsrapporter och frågor från de arbetslösa.
Göran Åhman, ansvarig för aktivitetsrapporterna på arbetsförmedlingen, säger att man beslutat att extrapersonal från huvudkontoret ska skickas ut som en engångsinsats.
– Vi har bedömt att vi behöver extra tid för att klara av det här på ett bra sätt.
Har Piteå fått hjälp från huvudkontoret?
– Ja, det har vi fått, men det har inte varit den anstormning av frågor och rapporter de senaste dagarna som vi trodde det skulle bli.