– Detta fungerar ju inte. Åt vilket håll ska jag vända bilden, sade Hilding Holmqvist, när han lade sina handskriva overheadblad på en modern projektor. Snabbt fick den bytas ut mot en äldre variant och sedan bjöd Holmqvist på en framställning, fjärran från den digitala teknokratiska teknik han byggt in i kongressen vid Pite havsbad.
Hans bejublade föreställning genomfördes vid den näringslivsdag som genomförs varje år och som kröns med gala och prisutdelning under kvällen. Före det berättade han för PT att han närmar sig ytterligare boende i Piteå. En lägenhet är bokad högst upp i före detta polishuset.
Bygger hotell
– Vi har sommarstuga i Norrfjärden. Vi kommer att ha kvar boende i Umeå där vi bott sedan 1968 men nu blir det också lägenhet, säger Hilding Holmqvist, som byggt sitt tionde hotell i Luleå och som väntar på bygglov för ett nytt hotell i Umeå med 216 rum. .
– Det har skett överklagningar, men vi hoppas komma igång efter semestern, för att det sedan ska stå klart i januari-februari nästa år.
Holmqvist vill att saker ska ske snabbt.
– Beslut ska tas här och nu,och det är bättre att göra fel än att stanna upp. Men det är bra om inte samma person jämt kör i diket, sade Holmqvist under den exposé som handlade om hur kan kom från Backträsk, blev springpojke i Piteå och startade företag 1980.
Miljardföretag
Idag är hans fastigheter värda 1,7 miljarder kronor, men han är inte nöjd med omsättningen i Piteå Havsbad Group, nära 400 miljoner kronor.
– Den borde vara det dubbla, menar hotellägaren,som också äger Freno Air i Vitsand som bygger handikappfordon.
Här aviserade han en nyhet.
– Ni får inte skriva om det. Men vi bygger en hästbil som kan sänkas till 22 centimeter ovanför marken. När Volkswagen inte nappade beslöt vi bygga den själv.
Holmqvist pekade på vikten av att företag har en tydlig accepterad affärsidé
– Och det spelar ingen roll i vilken serie vi spelar bara vi vinner serien.
Anna Duhre, tidigare chef för Universum Sverige, talade om hur företag ska vårda sitt varumärke för att bli attraktiva som arbetsgivare, och hon pekade på Håkan Juholt som en klar snedrekrytering och Anders Sundström,styrelseordförande för Swedbank och KF, pekade på vikten av bra grundvärderingar.
Idag tänker inte konsumenter enbart på produkters innehåll, de kollar också in vad företag står för.
– Det har vi sett i försäkringsbranschen. I Folksam screenade vi alla investeringar där vi såg att varumärken betyder mycket. Levnadssätt och miljö har blivit allt viktigare. De varumärken som inte bygger på bra grundvärderingar överlever inte
Han fick också frågan om sin senaste hett diskuterade lönesättning.
– Jag har marknadsmässig, men inte marknadsledande lön, svarade Anders Sundström på det.