Men attityden bland en del elever som går åttan på Porsnässkolan har fått så väl föräldrar som lärare att reagera. En alldeles för stor grupp tar inte skolan på allvar och jargongen är att det är "fult att vara duktig".
Givetvis gäller det inte alla 75 elever som går åttan på Porsnässkolan, men i särskilt en klass är problemen så påtagliga att skolan vidtagit åtgärder. En kurator har kallats in och extraresurser har tillförts. Men är det tillräckligt?
- Vi har tillfört stöd i form av extra grupptimmar i svenska och efter sportlovet blir det en satsning på matten. Dessutom jobbar vi för att stärka gemenskapen och sporra motivationen, säger Ulrika Asp.
- Det är mycket möjligt att det ser ut så här på många andra håll i skolvärlden, men det är en trist attityd till skolan här. Få vill göra något extra och det anses fult att ha för många rätt på ett prov. När tillräckligt många anammar den jargongen så blir det problem. För oss lärare är utmaningen att vända den trenden så snabbt som möjligt, säger Stefan Eriksson.
I nuläget har cirka tio procent inte godkänt i kärnämnena och 30-40 procent underpresterar. I slutänden skulle det kunna sluta med en pedagogisk katastrof.
- Jag befarar att mer än tio procent kan få ofullständiga betyg i nian. För den enskilde eleven får det ju tråkiga konsekvenser.
- Det räcker inte med att fråga har du gjort läxan. Fråga istället kan du läxan och gör ett förhör. I skolmiljön måste vi få fram en attitydförändring och, som sagt, öka motivationen. Det ska inte vara fult att vilja bli bättre.
- Oturligt nog har fem lärare blivit mammalediga samtidigt och vi har haft vikarier i omgångar. Det kan leda till brister i kontinuiteten, säger Stefan Eriksson.
Porsnässkolan är väldigt sliten och den dåliga miljön är möjligen en förklaring till vantrivsel och en hel del förstörelse. Till hösten inleds dock renoveringsarbetet.
- Det är inte fint här och bara för ett par dagar sedan hade vi upp förstörelsen med elevrådet, säger Ulrika Asp.
Elever med bristfälliga betyg kan till viss del kompensera luckorna genom att gå sommarskola, men den verksamheten är frivillig.
För den som går ut nian som obehörig till gymnasiet är situationen betydligt prekärare.