Att handla ekologiskt blir allt populärare. Coop Forum i Piteå har dubblerat sin försäljning under de senaste fem åren.
– Förra året ökade vi vår andel ekologiskt till en fjärdedel, säger Jimmy Lindström.
En av orsakerna kan vara att prisglappet har minskat. Ju fler som köper ekologiskt desto mer säljer butikerna och desto billigare kan varorna bli.
Stundtals är efterfrågan så stor att butikens varor inte räcker till efterfrågan.
– Speciellt gäller det frukt och grönt beroende på säsong. 15 procent av vår försäljning av frukt och grönt är ekologisk.
Coop har satsat stort på det ekologiska sortimentet och byggt ett Green corner. Efterfrågan har gjort att den ekologiska butiksytan dubblat de sista två åren.
– Numera är det inte bara unga som handlar eko, det har spridit sig i alla åldrar.
Konsumenter som kanske tidigare endast köpte ekologiska bananer har börjat lägga andra ekologiska produkter i varukorgen. Charkråvaror, müsli och citroner är produkter som vuxit starkt.
På väg är en ny metod med laser som ska märka frukt och grönt istället för att använda klistermärken, tråg och plastfilm för att särskilja ekologiska produkter.
Även Ica kvantum och Willys har ökat sin ekologiska försäljning.
– Ju mer vi visar, skyltar, för det ekologiska ju mer säljer vi. Vi har tagit beslutet att sälja det ekologiska för ungefär samma pris som det andra sortimentet, säger Krister Öystilä, butikschef Willys.
Han har märkt att efterfrågan på ekologiska torrvaror också ökat.
– Även charkuterierna är på väg upp.
Hela tiden kommer det in nya ekologiska produkter till butikerna. Det gör att det kan bli fullt på hyllorna.
– Vi tar bort de produkter som säljer minst, säger Per Stenmark, Ica Kvantum.
Precis som hos övriga är det ekologisk frukt och grönt som säljer mest.
– Men skiljer det bara någon krona på ekologiskt och annan mat så väljer allt fler det ekologiska. Prisskillnaderna har minskat. När det gäller kött så har vi märkt att det ekologiska som är förpackat för två människor går år. Större familjer väljer annat kött.
– Man får ha respekt för att priset kan vara avgörande när man väljer.